fredag, april 30, 2010

Vilsamt på Koh Samui

Elements Resort & Spa på Koh Samuis västkust var vårt vinnarval. Vi hade valt rätt - både Ging & jag trivdes jättebra! Hotellet är nytt, fräscht och ligger undangömt i lugnt område. Personalen var dessutom fantastiskt trevliga. De var varken tillgjorda eller påträngande. Fast jag tror dom tyckte vi var vakna lite lustiga tider, rock’n roll-partytider ni vet...

Dom har en ljuvlig överflödande pool med jacuzzi där låg vi varje dag - det var underbart att ligga i poolen och titta ut över den lilla viken. Stranden är inte så badvänligt. Hotellet skjutsar dock folk till en annan strand som tydligen finns nära. Vi kollade inte, varken Ging eller jag är några strandälskare.


Man får låna cyklar och kanoter gratis, gästerna utrustas till och med med egen mobitelefon med thai-mobilkort. Det var en så bra idé att vi kanske stjäl den så småningom. Elements får gärna stjäla några av våra idéer. Dom behöver fläkt på balkongen och läslampa! Det finns även ett bra gym som vi med stor energi undvek, ett läckert spa och uppkopplad dator du fick låna gratis i receptionen. Restaurangen hade jättebra mat och frukostmenyn var så kreativ att jag småfnittrade.
Vi saknade närhet till andra restauranger och butiker, det fanns inga på gångavstånd - jaja, jag ÄR lat. Det var lika skönt att vila inomhus som utomhus, sängen är inte bara fin, den är skön också. Badrummet hade superdusch för två, mycket trevligt, tihihi! Vi bodde i ett vanligt hotellrum, det fanns betydligt tjusigare boende, bl.a. med privata pooler.


Men det var personalen som gjorde Elements speciellt: Efter att jag efterfrågat nyheter kom Bangkok Post automatiskt till vårt rum. När dom hade mingelträff på stranden bjöds även våra vänner på ön in. När en kille hörde att Ging var musiker sjöng han en egenkomponerad sång - för mig, inte Ging underligt nog. Restaurangpersonalen håll ögonen på klockan så vi hann köpa extra öl innan Happy Hour tog slut, vilket uppskattades ;-)

Summa summarum: Mycket trevligt hotell med hög standard som passar de som vill vila ifred. Aktivitetstörstande männsikor som vill ha full rulle bör välja ett annat hotell annars blir det mycket taxiresor.


6 kommentarer:

  1. Oj vad fint det ser ut! Ni verkar ha haft en fantastisk semester! Tipsade ni dem om fläkt på balkongen och läslampor? Det finns bara på Malee Garden........
    Gästmobiler var faktiskt ingen dum idé.
    Ging ser rätt belåten ut tycker jag!

    SvaraRadera
  2. Skönt med semester, ställer verkar ju jättefint!

    SvaraRadera
  3. Ni verkar ha haft jättemysigt! Och skönt att ha nära till stranden utan att behöva vara på stranden.

    SvaraRadera
  4. Marie-Anne, jo vi tipsade, fast jag tror inte dom gör nåt. Det är superdesignat så läslampa kanske stör utseendet, men jag tycker inte om att behöva gå på toa för att läsa kartan ;-)

    Klart Ging är belåten, han läser en spännande thaländsk spök-historia, wwoohaahaha.

    Katarina, man borde ha mer semester och ja, det var jättefint.

    Matilda, exakt så tycker jag också. Strand är trevligt att se på - inte vara på.

    SvaraRadera
  5. Va skönt att se att ni har det bra trots allt elände. Ha det bra, kram!

    SvaraRadera
  6. Jaa - Åsa vi har det jättebra. Elände får dom hålla på med i Bangkok! Kram

    SvaraRadera