lördag, juli 11, 2009

Akutlag införd inför toppmöte


Igår rullade tanks och lastbilar med militärer och poliser in - så nu är vi påpassade på Phuket. Den kontrovesiella lagen Internal Security Act har idag trätt ikraft på hela ön. Fram till och med 24 juli är demonstrationer olagliga, till och med folksamlingar är olagliga på sina håll. Men oroa dig inte, party-grupper i Patong är tillåtna ;-)

Nejdå, vi har ingen politisk kris - men regeringen vågar inte chansa, misstaget i Pattaya får inte upprepas. Asean-toppmötet kommer att gå av stapeln på vår ö, ledamöter från 28 länder är här. Dessa ska skyddas till varje pris. I det tappade ansiktets land
är alla på helspänn eftersom de fick ställa in på grund av protester i april i år. Den thailändska regeringen har inte råd att tappa ansiktet än en gång inför sina grannländer.

Jag hoppas det går lugnt till, annars får vi som bor här problem. "Akutlagen" som mest liknar undantagstillstånd ger myndigheterna tillstånd att stänga av vägar, el och en massa annat om så behövs. Jag hoppas det inte behövs. Jag har lånat bilden från Phuket Gazette.

4 kommentarer:

  1. Tja kul att ni uppdaterar eran blog så ofta...

    MVH Robin

    SvaraRadera
  2. Tina: Hej och kram tillbaka!

    Ronoh-Robin, det är inge’ kul om inget händer på en blogg tycker jag. Dessutom gillar jag att skriva ;-)

    SvaraRadera