onsdag, november 02, 2011

Simmar det hajar i översvämningens bakvatten?

"En låda öl som kostat 700 baht kostar nu 1 200 baht!" nästan gnyr den stackars servitrisen på Stenbordet. "Det är inte allt" fortsätter hon "all dricka har gått upp i pris, för att inte tala om riset! Snälla Malee, kan du hjälpa oss?" Hon vill inte jag ska betala riset, hon vill att jag ska skriva en lapp på engelska som kan fästas på menyn. Stenbordet har inga höga marginaler, ökar dom inte sina priser en aning går dom back.

När jag står på Big C hör jag en dam utbrista "56 baht? Skojar du?" Det handlade om en låda ägg. Alla hyllor är nu fulla i butikerna hos oss igen, för oss utlänningar är prishöjningarna inte så betungande. Som exempel har min lunch med dricka gått upp från 100 baht till 115 baht. Men det är hårt för dom som redan lever på marginalerna.


Detta är den informationslapp som jag gjorde åt Stenbordet. Liknande kommer att finnas lite överallt. Frågan är hur länge. Frågan är om priserna går ner efter att dom gått upp. Och framförallt är frågan, vilka tjänar på denna katastrof? Inte lär det vara risbonden som får mer betalt för det ris som just nu skickas runt landet till ett betydligt högre pris än tidigare.

5 kommentarer:

  1. Både hajar och krokodiler har kommit loss. Hajarna är, utan tvekan, de obehagligaste bestarna!

    SvaraRadera
  2. Fast jag vill inte gärna träffa en krokodil heller..

    SvaraRadera
  3. Tack snälla Malle för att du orkar fortsätta skriva. Vi är många som följer dig varje dag för att få nyheterfrån vårt älskade Thailand. Det är inte mycket i tidningarna hemma i sverige. tack!

    SvaraRadera
  4. Hoppas på att alla sorters hajar samt alla krokodiler försvinner snarast!

    SvaraRadera
  5. Sofia w: det är väl inte spektakulärt längre, så blir det mindre intresse fr pressen.

    Marie-Anne, ja! Och ormarna som också väller fram i drabbade områden, huvva!

    SvaraRadera