tisdag, november 22, 2011

Konstiga företagsnamn

Under en kvällspromenad i vår by Ban Sayoarn såg jag ett nytt företag i bankhuset, Electric Circus. Undrade vad det var. Dom kanske sålde lampor?. Men så logiskt var det inte. Här huserar en nageltekniker! Varför döper en nageltekniker sitt företag till "Electric Circus"? Oavsett varför så har vi nu tillgång till akryl- och gelenaglar i byn. Jag vet inte vad det kostar i Sverige men priserna låter låga i mina öron: Två händer kostar 1300 eller 1500 baht beroende på teknik.

Tillägg efter att Malee Garden-gäst provat: Nej nej och åter nej! Måla konstverk är okej, men låt henne inte göra några naglar på dig. Riktigt dåligt!


Ett annat företagsnamn som jag tycker är ett underligt val är "The Recycle". Så heter en restaurang i Rawai som enligt uppgift ska ha mycket bra mat. Jag vill inte prova, tappar matlusten av namnet. Vem vill äta på ett ställe som heter "återvinning"? Jag får en massa obehagliga bilder i huvudet... blääää!

18 kommentarer:

  1. Jag är nagelterapeut och tar mellan 350-750 kr för ett sett nya naglar. Det beror ju på vilket material kunden väljer och om naglarna ska förlängas. Mitt material är allergitestat och av det miljövänligare laget så jag behöver inte utsug eller munskydd men handskar det ska alla ha. Mina naglar löser man bort med gel remover. Många som kommer hem från semestern har inte en aning om hur de ska få bort sina naglar. En del material måste filas bort.. Kanske inte så bra för nageln under :(
    Gå nu och gör lite fina naglar så vi får se hur snygga de kan bli :))
    Kram Monica

    SvaraRadera
  2. hej

    Om priset gäller motivmålning av naglar tycker jag att det låter dyrt. När vi var i Khao Lak fick jag betala 250 bath och när jag kom tillbaka efter två veckor och gjorde om det 200 bath Det var billigt. Det var inget fuskjobb utan höll sig fint i över en vecka trots bad och sol. Ha det bra i värmen
    Eva L

    SvaraRadera
  3. Om man käkar på skroten, och bor i Malees trädgård..
    Behöver man varken äta dåligt, eller ens bo obekvämt!

    DD

    SvaraRadera
  4. Hej Monica - nej Monica :D Dvs jag tänker inte göra naglar. Varken här eller där. Besvärligt (fylla i och ta bort och så) Jag är lat!

    Eva, nej priserna gäller gel och akryl. Motivmålning kostar från 300 baht och uppåt. Bra pris - såg ett jobb hon gjorde och det var ett riktigt konstverk!

    DD, så kan man göra!

    SvaraRadera
  5. Hua äta på återvinning... nja det lät inget vidare:)

    Rose-Marie

    SvaraRadera
  6. Inte lockande - varken naglar eller återvinning. Och namnet på den nya vinbutiken låter inte heller vidare bra - men jag kanske testar i alla fall....

    SvaraRadera
  7. ..hum, ja lite konstiga namn är det allt...

    Jag har gelénaglar och det kostar ju lite att underhålla dessa hemma i Sverige...
    Tappade faktiskt en "nagel" i dag, så jag tror jag ska testa Electric Circus här i byn å se hur det blir å om det håller...
    Verkar som om mina gelénaglar hemmifrån inte tål den Thailändska värmen... =)

    ( det kanske kommer fotobevis i Malees blogg senare )

    SvaraRadera
  8. Marie-Anne, tydligen har någon varit till vinbutiken och lärt dom engelska... Dom bytt från "Wine Addict" till "Wine Lovers". Betydligt bättre :D

    Camilla, då får du va testpilot!

    SvaraRadera
  9. "Wine Addict" härligt! :)

    Det kan bli tosigt här hemma också, hårsalongen "Salon Licé" ligger inte så lång ifrån där vi bor nu.

    SvaraRadera
  10. Långrygg - där vill jag inte klippa mig!

    SvaraRadera
  11. Tjohopp! Är det restaurangen som ligger innaför vägräcket byggt på pålar i T-korsningen innan man kommer ner till Ban Haad "från oss"? Kan i så fall rekommendera ett besök. Ägaren är urtrevlig, maten är god och inredningen imponerande (allt skapat/återvunnet av ägaren). Vi kanske ses över en Massaman? ;-) Kram!

    SvaraRadera
  12. Thai som står på skylten med 'The recycle' betyder typ mer 'huset mitt i vattnet' eller möjligen 'huset mitt i poolen'.

    SvaraRadera
  13. Hannele, det är rätt ställe och jag VET att dom har bra mat, men det är omöjligt. Jag har så infernaliskt bildrik fantasi och återvinning i samband med mat blir kräk för mig. Så tack för erbjudandet men nej tack!

    Anonym, tack för översättningen!

    SvaraRadera
  14. Naglar är ju gratis så vitt jag kan förstå.

    "Huset mitt i vattnet.." Kanske får vi se namnbyten på husen i Bangkok snart...

    SvaraRadera
  15. Tiomo Ihalainen är rolig i en kommentar. Men då jag är kräsmaga tänker jag inte publicera den...

    SvaraRadera
  16. Frallan, då trodde du fel :D

    SvaraRadera
  17. Malee!

    Jag känner fyra finnar i norra Thailand.. Då svårmodet släpper, kan de verbala blir rätt svårt.. Gissar att en av dessa fyra skickat recept på makkarakeitto.. Det låter i framställningen, lite äckligt - men är riktigt gott!

    Det är på dessa fyra bröder jag tränar, att få till o tro på Kärleksbudskapet.. Men dom framhärdar med att det är Viina, Vittu ja Vapaus - som gäller dem!

    Dorvaldin

    SvaraRadera
  18. Hej
    Om det inte redan är bekant så skicka dina gäster/vänner med akryl/gel naglar eller blivande naglar till Thanya på Big C. Proffsiga, snabba (jobbar två på en gång)och duktiga. Jag har gått där i flera år.Dekormålar jättefint!
    Hälsningar Lena
    (nu i Stockholm)

    SvaraRadera