torsdag, november 24, 2011

Vatten och politik i Thailand

Bara för att inga tidningar skriver om översvämningarna i Thailand längre betyder det inte att det är torrt och bra. Detta är en utdragen historia som inte kommer vara över på länge. Fler än 600 personer har omkommit och bara Buddha vet hur många som skadats.

Katastrofen har pågått så länge att människor i desperation börjar riva sandsäcks-barrikader och det har varit flera sammandrabbningar mellan översvämmade och polis och militär den senaste tiden. En reporter frågade en man som rev i en sandsäcksbarriär om han inte var rädd för fängelse. Svaret: "i fängelset är det i alla fall torrt!" K
an inte ens i min vildaste fantasi sätta mig in i hur det är att i månader ha vatten i sitt hus om man över huvud taget har ett hus som går att bo i. Men människan, och inte minst thailändaren, är en anpassningsbar och påhittig varelse.

Har inte skrivit ett ord om den eventuella benådningen av Thaksin som så många spekulerat om av den enkla anledningen att jag aldrig trott på att han skulle benådas (i år...).


Militären verkar ibland tro att ordergivningen går åt andra hållet i Thailand. Att regeringen börja följa militärens plan istället för tvärt om. Dom har tex publicerat en lista med 12 punkter av klagomål på hur Yingluck och Co skött översvämningskatastrofen. Förutom det så verkar samarbetet mellan regering och militär gå förvånansvärt bra, bättre än mellan regeringen och Bangkoks guvernör. Dom bråkar vidare.
Bangkoks guvenör bryr sig om Bangkok. Punkt.Supoj Saplom, den permanenta sekreteraren i Transportdepartementet som även sitter (satt) i Thai Airways styrelse, fick besök av hela 11(!) tjuvar. Han polisanmälde inte inbrottet men det kom ändå till polisens kännedom. Polisen lyckades hitta tjuvarna - eller var det tjuvarna som hittade polisen? Tjuvarna berättade om hundratals miljoner i kontanter som fanns i huset. Rykten snurrar, handlar det om en megastor mutskandal eller är han utsatt för komplott eller är det en hämndaktion? Historien kommer bli intressant att följa. Bilden kommer från The Nation och visar en del av tjuvarna och en del av de 16,5 miljoner som hittats.

Det är dåligt med kvinnor i den thailändska politiken. Jag tror männen med makt är rädda för att släppa in kvinnor... alla undersökningar i världen visar att kvinnor är mindre korrupta och hur skulle det gå med såna i maktposition i solens och mutkolvarnas land!

7 kommentarer:

  1. Jag tror också (vill tro åtminstone) att kvinnor är mindre korrupta, men det är svårt att veta eftersom det tyvärr är så få kvinnor i ledande poster.

    Inte desto mindre besviken och förvånad blev jag i kväll när jag i Phuket Gazette läste att Madam Phuket herself, Khun Anchalee, nu står anklagad för att ha rekvirerat medicinska försändelser från staten, avsedda för översvämningsoffren, och givit dem till presumtiva väljare, vilka stod i färd med att bege sig ut på pilgrimsresa, Haji.

    Inuti medicinboxarna ska det ha stått: “With best wishes, Anchalee Vanich-Thepabutr, Member of the House of Representatives for Phuket Province”.
    Stämmer detta så är det verkligen sorgligt, ta från de som inget har för att indirekt sko sig själv. Så otroligt lågt...

    SvaraRadera
  2. Men herre min je - även hon! Sååå trist!

    SvaraRadera
  3. Malee, bröder o systrar!

    Buddha vet inte heller! Han var och blev inget annat än människa! Han ville/vill inte att man tillber honom - eller bygger stora monument till hans åminnelse.. Alla vet vad han vill.. Men ingen tycks tro på "sanning, renhet...osv"..

    Jodå - jag har ALLA mänskliga svagheter!!!
    Jag är inte "ren" eller "sann".. MEN jag gör allt för att bli det! Och jag är lika bekymrad över översvämning i Asien, som snökatastrof i Flen.. Dvs, mer ord än handling..
    Malee - hjälp mig bli en bättre mänska! Och tala om för mig - att kärleksbudskap-et, Dorvaldin - är inte bara tomma ord!

    Dorvaldin D

    SvaraRadera
  4. Du har så rätt DD, inte ens Buddha vet!

    SvaraRadera
  5. Tack för en superbra blogg, har följt den ett tag då jag är en tvätt-äkta thailands fantast. Min pojkvän överaskade mig i förra veckan med en resa till Phuket. Jag kollade precis vädret och då stod det att det skulle regna varje dag i två veckor. Hur står det igentligen till med vädret? Vi har bara en vecka i thailand så lite vädernojlug är man allt :)

    Varma hälsningar
    Matilda

    SvaraRadera
  6. Har sällan haft så strålande väder i början på säsongen på de 12 år jga varit här, så sluta noja du :D

    Klicka FaceBook-länken i höger kant långt uppså kommer du till vår sida, där skriver jag väderrapporter mest varje dag. Idag står det: Vi har fortsatt super-duper-solskens-väder på södra Phuket!

    SvaraRadera
  7. Tack för din fina update precis vad vi behövde veta om regering och översvämning. Förövrigt om vädret: Det blir vad det blir och så har det alltid varit - inte ens Buddha kan styra!! Kram

    SvaraRadera