söndag, november 28, 2010

Tänd ett ljus för advent och världen

Det är första advent - igen! Det är inte klokt vad tiden går. När man lever i Thailand upplever man inte några större skillnader i väderleken, då blir man lätt tidsförvirrad. Att vi går in mot december och jul är det svårt att fatta. Men det är en sak som är bra med tidens framfart, Tigerns år är snart till ända!

Nästa år är H
arens år (eller Kaninens år). Det ska karaktiseras av ro och harmoni. Det behövs i hela världen, inte minst här i Thailand. Årets Tigerår har, precis som den kinesiska astrologin säger, varit en våldsam och stökig tid. Olyckor, katastrofer och politisk oro har utmärkt året. Med tanke på läget i världen tycker jag nedanstående rader av Niklas Strömstedt och Lasse Lindbom passar bra för eftertanke så här på årets första adventssöndag.

Tänd ett ljus och låt det brinna
låt aldrig hoppet försvinna det är mörkt nu
men det blir ljusare igen

Tänd ett ljus för allt du tror på
för den här planeten vi bor på
tänd ett ljus för jordens barn


Bilden är från Fotoakuten, en jättebra sajt! Om du bara talar om var bilden kommer från så är det gratis att använda bilderna.

7 kommentarer:

  1. I Stockholm yr snön utanför fönstren, så här har vi adventstämning kan jag lova..!
    Ser verkligen fram emot Kaninens år..låter skönt..Trevlig Advent/Anki

    SvaraRadera
  2. Ja, fy farao vilket år och det är inte slut. Jag håller andan.....Kram S

    SvaraRadera
  3. Längtar till Harens år, lugn och ro. Hoppas släkten kommit hem till oss och kan ta emot julen i godan ro. Ha det så bra, kram!

    SvaraRadera
  4. Ja det är inte klokt så snabbt ett år går! Tycker det var alldeles nyss vi satt på Robert Pub och summerade 2009 utan den blekaste aning om vad 2010 skulle föra med sig. Hoppas nu på en fridfull och vacker sista månad på detta år. Snart där, längtar!

    SvaraRadera
  5. För säkerhets skull tänder jag många ljus idag, både för advent, världen och andra viktiga saker...........

    SvaraRadera
  6. Går det bra med lyktor från Ikea?
    Vi skall inte fira några högtider här i Thailandet.
    Tigerns år har varit lugnt personligen, men så kan jag konsten att anpassa mig också, därför att jag är född i Apans år och är en trä (skalle) apa
    Nu blir det väl ett herrans skuttande när vi går in i harens år, men skall hålla mig undan som vanligt, det lärde jag mig lummpen.

    SvaraRadera
  7. Visst går det fort! Varje gång jag tar fram adventsljusstakarna kommer jag på mig att säga, men jisses jag ställde ju undan dem för förvaring för inte alls så länge sedan, nä visst bara för 11 månader sedan. De lyser i vart fall upp tillvaron.

    SvaraRadera