måndag, november 29, 2010

Demokratpartiet i Thailand klarade sig helskinnade ur härvan

Demokratpartiet och Abhisit kan andas ut. Dom frikänns inte från misstankarna om valfusk - men partiet riskerar inte längre att upplösas. Målet kastades ut ur domstolen av anledning att själva åtalsprocessen var felaktigt skött! Fallet handlade om felaktigt använda valmedel. Även om nu Demokraterna inte längre hotas av upplösning av partiet tror inte dom bör slappna av så mycket. Denna dom kommer absolut att väcka vrede i de röda lägren och förmodligen även bland en del i den gula hörnan. Kanske min spådom om gemensamma demonstrationer inte är så tokig trots allt...

I Thailand kan man visst ta den lag man vill. K
onstitutionsdomstolen bestämde att 1998 års lag gällde vad gäller angående eventuella lagöverträdelser, men 2007 års lag gällde vad gäller process vid åtalet. Då kunde dom helt enkelt kasta ut målet för att processen varit felaktig, utan att pröva sakfrågan!

Det hela handlade om missbruk av valmedel år 2005 (
29 miljoner baht ). Domarna, rättegången och Demokratpartiet har varit i hetluften på senare tid på grund av smygfilmade videos där partimedlemmar och domare figurerar och diskuterar. Om filmerna är äkta eller inte vet jag ej, men polisen verkar mest intresserade av att haffa de som filmat och spridit videon - ej utreda korruptionsmisstankarna.

Psst, tycker ni jag var snabb att rapportera? Jag plockade segerbild på Abhisit och skrev stora delar av inlägget innan domen föll. Det var inte så svårt att gissa hur det skulle gå även om jag inte hade förutsett teknikalitets-lösningen. Klicka på permalänken, dvs rubriken till inlägget, så ser ni att jag hade som rubrik: "demokratpartiet i thailand frikända" i utkastet...

2 kommentarer:

  1. Otroligt! Jag får sluta bli förvånad......... Och vem lärde dig att spå - Gings pappa kanske? Inte illa!

    SvaraRadera
  2. Tack Malee för att du skriver så jag förstår. Har aldrig varit bra på att läsa dagstidningar på engelska. Vad säga...."om landet på låtsas"?

    SvaraRadera