onsdag, september 15, 2010

Toppen för knoppen - kaffir!

Det växer ett träd på Malee Gardens granntomt som vi inte varit säkra på vad det varit förrän nu. Förra veckan började det utvecklas frukter överallt, knöliga knallgröna kaffirlime-frukter. Thailändare använder gärna kaffir, men inte så mycket i mat - dom pressar ut juicen och har den i håret. Kaffir ska ge glänsande vacker kalufs och förhindra håravfall. Nu dignar trädet av frukter så snart kommer det kanske skalliga typer och smyger runt på den tomma tomten...


Läs även andra bloggares åsikter om , ,

11 kommentarer:

  1. Så det är så de ser ut - undrar om det finns frukter kvar i februari så jag kan få glänsande vackert hår. Det skulle inte vara fel.........

    SvaraRadera
  2. Det vore något för mina tunna testar!

    SvaraRadera
  3. Du kan ju i alla fall lugnt fortsätta att använda kaffir i maten. Något förtjockningsmedel behövs ju knappast till ditt überschnygga hår!

    Vilka roliga frukter förresten, som små gröna hjärnor. :-)

    SvaraRadera
  4. Funkar det kan ni tjäna STORKOVAN!!!
    Tänk så många män (ja kvinnor också) som verkligen lider av håravfall som skulle pröjsa massor med sköna stålar för att få tillbaka sitt hår igen :-)

    SvaraRadera
  5. Du har mystiska träd på granntomten,
    vad skall jag säga, som har ett vid ingången, så man får ducka, eller går runt går man mot det, får man skallen full av frukt, det är säkert bra för håret för den här frukten är bra mot allt sägs det.
    "Madtoon", eller "Bael", eller "Gyllenäpple" det har många namn, används främst i medicinskt syfte.
    Pelle-Frukt

    SvaraRadera
  6. Häftigt, måste jag prova! Kram - ses snart

    SvaraRadera
  7. Marie-Anne, ja nu vet vi det! Kom och klipp kvistar...

    Lotta, prova!

    Hannele, näää haha - jag vill då inte ha tjockare hår. Räcker bra med den pälsmössa jag har.

    Carina, hmmm - kanske ska bli kaffir-miljonär?!

    Frukt-Pelle, du verkar ha ännu mer mystiskt träd. Har aldig hört talas om något av namnen. en jag är söker på att det hjälper mot precis allt ;-)

    Susanna, du har väl också hår så det räcker och blir över... C U!

    SvaraRadera
  8. Näääämen - trycker jag inte tillräckligt hårt på tangenterna?

    Till Fruktbärande Pelle: detta skrev jag "en jag är söker på att det hjälper mot precis allt ;-)"

    Detta menade jag: Men jag är säker på att det hjälper mot precis allt ;-)

    SvaraRadera
  9. Jag har inte provat frukten, men thaifolk vill ha nya blad till krydda och namnen har jag hittat i en bok som heter " Frukter i Thailand och andra tropiska länder" av Kurt Blomqvist
    Pelle-Fruktad

    SvaraRadera
  10. Hi,hi, kanske något att tjäna en slant på, jag menar , det finns ju medel som folk (företrädelsevis män) har i håret för att främja hårväxt, och det har alltid funnits. Ta lite extra i hyra och baka in frukten i priset.

    Om det inte funkar, det gör inget, för jag har inte sett något annat medel som funkar heller.Kram

    SvaraRadera
  11. Va konstigt... jag har inte fått meddealnde om att dessa två senaste kommentarer kommit!

    Fruktade Pelle, det finns säkert ett träd, men jag har kunskapsluckor ;-)

    Åsa, det var en idé. Vi börjar sälja Malee Garden speciellt till skalliga män, hahahohohhihi!

    SvaraRadera