torsdag, september 30, 2010

Jag tror dom älskar oss...

Officeraren på immigrationskontoret stirrade på Ging: "Var är bilden?". Bilden? Både Ging och jag satt frågande. Vi hade alla papper med oss - trodde vi. Samma papper som vi hade med en vecka tidigare. Då skickade dom hem oss, dom hann inte med. Vilket dom kom på efter att vi suttit och väntat i en timme.

"Vi vill ha en bild på er tillsammans, gärna i hemmiljö" sade den vänlige mannen. Det är många som inte känner till det nya bild-kravet, så på baksidan finns det en glad dam som tar bilder på äkta par för 120 baht. Då får du även två kopior, för det ska finnas dubletter på allt. Om bilderna ska visa par i hemmiljö betyder det att många äkta par bor på baksidan av immigrationskontoret i Phuket stad!

Det tar alltid lång tid när man ska fixa med papper i Thailand. Dom arbetar lugnt och ostressat och är trevliga och skojfriska. Ibland blir det tvärstopp, som idag när det kom en lottförsäljare. Om ni tror att jag nu har ett nytt uppehållstillstånd tror ni fel, vi har bara ansökt. Dom vill att vi kommer tillbaka... Dom måste gilla oss, det blir fjärde gången vi besöker kontoret inom en månad.


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

15 kommentarer:

  1. Efter 12 år kan jag skriva en bok om immigration office men jag gör det inte eftersom jag fortfarande trivs i Phuket, dock inte med det nämnda kontoret

    SvaraRadera
  2. Är det DÄR ni bor? Undrade just........
    Klart att de gillar er - ni får säkert komma flera gånger till!

    SvaraRadera
  3. Kul skrivet men jag förstår att det måste kännas lite smått tjatigt även om de verkar älska er, ha, ha!

    SvaraRadera
  4. Det vore intressant att höra vad för slags uppehållstillstånd du söker, antar att det inte är det sedvanliga "Non Immigrant O A" som vi vanliga retirerade svenskar måste förlita oss till?

    SvaraRadera
  5. Det tror jag också, de älskar ER, de älskar alla "faranger", vi är deras levebröd.
    Det är bara att gilla läget, ingen idé att protestera, immigrationsofficeren gör sin tolkning rätt eller fel, men reglerna tillämpas striktare nu har jag hört.
    Pelle-Farang

    SvaraRadera
  6. Anonym, man kan bli liiite trött på dom ibland...

    Marie-Anne; hehe...

    Annika, att åka dit på tisdag igen känns i överkant, ja!

    Christer, Alla långa visum/uppehållstillstånd heter "Non Immigrant O" i grund. Vilken bokstav som gäller för familjeanknytning har jag ingen koll på, det finns några att välja bland: O,B,D,M,EX,IM,F,ED,IB,R,RS,S ;-)

    Det kanske tittar in någon som håller ordning på bokstäverna? I så fall skriv gärna ned vilken bokstav som gäller för familjeanknytning.

    SvaraRadera
  7. Pelle, Ging är inte farang vad jag märkt iaf ;-)

    Har hört flera som säger att reglerna är striktare, men det verkar verkligen variera... Fick just reda på att de begärt foto i två år i Bangkok, det har dom inte här (inte av oss är det bäst att tillägga)

    SvaraRadera
  8. Ja myndigheter i Thailand får man ha en ängels tålamod för att tackla har jag förstått. Fast det är ett problem jag nog stått ut med om jag kunnat stanna i Thailand på obestämd tid...

    SvaraRadera
  9. Lotta, framförallt äter byråkratin upp tid. Timmar och dagar...

    SvaraRadera
  10. det är lätt att raljera om den thailändska byråkratin, men besök gärna Sveriges ambassad i Bangkok. Lika ineffektivt, men inte skojfriskt.

    SvaraRadera
  11. Erik, det ena utesluter inte det andra.

    SvaraRadera
  12. Det låter ju skoj, men det är nog inte lika roligt en längre tid. Det finns kanske roligare saker att ta sig för med. Men håll ut! Ha det bra, kram på er!

    SvaraRadera
  13. Åsa, det är inte så jobbigt egentligen, man blir bara lite tids-frustrerad...ska tillbaka på tisdag. Kram!

    SvaraRadera
  14. Jag minns...det var tidsfrustrerande på Jönses Loge på lördagsnätterna när flickorna inte kunde bestämma sig....
    Lycka till!

    SvaraRadera
  15. Anonym, det måste varit väldigt frustrerande. Framförallt som vi aldrig haft dans en lördag på Jönses, haha

    SvaraRadera