söndag, september 26, 2010

Halleluja - jag kan se!

Efter 11 år i landet kan jag äntligen skilja på 1 och 2-bahtsmynt! Inte bara jag har haft problem med småpengarna, dom var alldeles för lika. Vår lille farbror i närbutiken skrev 1 och 2 med stor tuschpenna på mynten. Då såg man vad som var vad, men man fick även blå fingrar av växelpengarna. Nu har dom äntligen gjort nya mynt och 2-bahtarna har fått guldfärg, både jag och butiksfarbror’n ser skillnad. Fast dom kunde gjort större storleksskillnad - ibland är det mörkt ute!

9 kommentarer:

  1. Hade också lite problem i början.
    Men, för elva år sen fanns det väl inte några 2-bahtsmynt heller. De kom väl först för några år sedan?

    Iofs hade jag en tvåbahting från 86 tror jag det var, men det var någon specialutgåva när nån prinsessa tog studenten.

    Annars tycker jag inte vi ska klaga. Det har blivit bättre. I slutet på 80-talet hade de 3 olika fembahtingar. Alla i olika storlek. Plus två eller tre storlekar på enbahtingar.

    Tur att du inte var här då. :)

    SvaraRadera
  2. Då var det inte konstigt jag inte kunde se för 11 år sedan... :-) Och jag klagar inte, halleluja är lovsång!

    SvaraRadera
  3. Förresten, några år sedan? 2 baht har garanterat funnits sedan 2006 (då hade jag med dom på bild i första upplagan v min bok)

    SvaraRadera
  4. Men förresten hallå igen... har du börjat blogga i smyg?

    SvaraRadera
  5. Jag tycker också det har blivit bättre med mynthållningen.
    Jag kunde aldrig skilja på en och två baht, var alltid tvungen att lägga dom mot varandra för att se skillnaden, kopparfärgade 50 satang och 25 satang, är lättare, men knappt att banken vill ha dom, jag lämnar in en skål med mynt med jämna mellanrum, jag tömmer fickorna när vi varit och handlat.
    Pelle-Lösmynt

    SvaraRadera
  6. Hallå!

    2006 är väl några år sedan? 11 år sedan är många år.

    Jag vet inte om jag börjat blogga igen. Det är därför jag smyger med det. Vill inte skruva upp förväntningarna för att sedan falla igenom igen. Men jag ska göra ett försök.

    SvaraRadera
  7. Pelle Lösmynt... ovanligt bra signatur som jag faktiskt direkt använde i ett kryss (lösmynt - tia) Jag ger mest bort satangen, fast på 7/11 & Lotus funkar dom.

    Smygar-Guava, säg till när du slutat smugit så lägger jag in dig på länk ;-) 2006 känns som många år sedan för mig...

    SvaraRadera
  8. Det är alltid kul om man kan hjälpa till!

    Var på Lotus i går, där fick jag en 2 bahttare som var märkt med en tvåa i tusch, snart är det slut tuschat.
    Pelle-Assistent

    SvaraRadera
  9. Assitenten, tror du inte på attan att jag fick en tusch-tvåa igår också! Gjorde mig snabbt av med den på 7/11.

    SvaraRadera