lördag, september 25, 2010

Glöm det!

Under en period har man i maktens korridorer försökt få igenom en allmän amnesti för de inblandade i vårens sammandrabbningar i Bangkok. Glöm det, säger de röda. Glöm det, säger de gula. Glöm det, säger även de multikolorerade. Jamen... säger kappvändaren Newin som ligger bakom förslaget, vi vill glömma det! Glöm det, har han hittills fått till svar. Men jag undrar jag, Thailand har en tendens att sopa problem under mattan så det skulle inte förvåna mig om ingen alls blir ansvarig till slut. DSI har fortfarande inte kommit med någon rapport om vem som gjorde vad, de kanske väntar tills alla fått allmän amnesti?

Försoningsarbetet går framåt under vice premiärminister Sanan Kachornprasarts ledning. Han uppvaktade de röda ledarna med en låda pomelo härom dagen. De kanske gillar pomelo lika mycket som jag, efter mötet verkar alla positiva. Det kan även vara så att dom vill ko
mma ut - de sitter fortfarande i fängelse sedan 19 maj utan rättegång. Även Thaksin är positiv till försoningsutvecklingen och även andra starka män i olika färgkonstellationer nickar nöjt.

Undantagslagarna ska tas bort i sex provinser till hälsar premiärministern från USA där han är på besök. Han meddelar också att val kan ej hållas förrän fred råder i landet.
Före detta fru Thaksin har fått lämna tillbaka marken som hon köpte billigt - den mark som fällde Thaksin i korruptionsrättegången och gav honom en två års fängelsedom som han är på rymmen från. Bilden på Sanan är från Bangkok Post.


2 kommentarer:

  1. Traggla igenom nyhetstidningarna varje dag . . .
    GLÖM DET ! Räcker att läsa rubrikerna.
    Det kommer ju klockrena sammandrag i Malees blogg.
    Pomelo - försoningsfrukt? Kanske den försoninggesten att bära frukt som gåva bär frukt. Eller var det bara en styrkedemonstration - en enda Pomelo kan väga över 4 kilo.

    SvaraRadera
  2. Göte, du smickrar mig ;-) Men jag sammanfattar bar lite och nör jag har lust och tid. Hade inte tänkt på det med fruktbärande styrkedemonstration... en låda Pomelo - det borde varit tungt!

    SvaraRadera