tisdag, mars 16, 2010

Snacka om överdrift

På DN publicerades häromdagen en krönika av Ulrika By som har, för att citera henne själv "tillbringat sex månader i Thailand. I sträck. Det låter kanske överdrivet, men det fick mig att tappa tron på mänskligheten." Stackars Ulrika såg nämligen några otäcka män med thailändskor. (finns ingen länk för krönikan är borttagen!)
Hon stannade så länge att hon minsann lärde sig ett thailändskt ord. Att hon sen inte förstår hur det används är inget som bekymrar Ulrika. Om hon vore en bloggare som skrev för sitt höga nöjes skull vore det en sak, men hon är krönikör på DN. Jag har efter tio år i landet ännu inte tappat tron på mänskligheten, har faktiskt fått en mer harmonisk inställning till mänskligheten och livet av att bo här. Jag har även blivit mindre fördömande då thailändare accepterar andra människors tillkortakommanden på ett föredömligt sätt. Krönikören borde stanna lite längre nästa gång, hon verkar behöva lära sig ett och annat om tolerans.
Avarter finns, i Thailand och resten av världen. För att några människor, oavsett var dom är födda, är skitstövlar betyder inte att hela mänskligheten borde skrotas.
Nästa gång hon skriver en lika (icke)insiktsfull krönika kanske hon kan avfärda alla Tysklandsresenärer - och resten av mänskligheten - som äckliga skitgubbar. Hon kan ju kika in på Reeperbahn och bli upprörd. Men veckan innan var den en annan DN-journalist som inte ens fattade varför de röda vill att regeringen ska avgå, så dom kankse inte är alltför Thailandskunniga på DN...
Till dagsläget på demonstrationsfronten: De röda håller på att tappas på blod, jag som trodde att dom inte ville ha en blodfattig demonstration... Jag förstår inte vad dom tror att dom ska uppnå med detta. Mer om blod-protesten finns här. Det är en aktion som inte väcker sympatier, åtminstone inte hos mig. Är det någon av er som tycker det är en bra idé?

13 kommentarer:

  1. Förstår inte vitsen, vad vill de visa med att tappa folk på blod och skvätta kring? Som du sa, finns det inte bättre användning för detta inom sjukvården?
    Tack för alla dina inlägg. Jag tycker du skall skriva en insändare till DN, har de skribenter som är satta att skilda verkligeheten borde de åtminstone försöka sätta sig in i det de skriver om. Pårom o klårom bara!

    SvaraRadera
  2. Ulrika är makalös.....har du skrivit? S

    SvaraRadera
  3. Tappat tron på mänskligheten, ja!

    Ja, vad säger man! Den tappade jag just när jag läste hennes artikel!

    Varför skriver hon inte hellre själv om tempel, landet, kulturen, politik, nä, den han hon väl inte uppleva på sina 6 månader på beachen!

    SvaraRadera
  4. jag applåderar malee. speciellt glad att du som är kvinna skriver så här. vi män som lever med thailändska kvinnor har svårt att skriva tillbaka på sånt här. min fru hoppas jag aldrig läser dn, hon slulle bli jätteledsen.

    ulrika på dn borde få sparken enligt min mening.

    med vänlig hälsning från svensk man lyckligt gift med thailändsk kvinna

    SvaraRadera
  5. Krönikör?, såg mer ut som ett ogenomtänkt inlägg på ett forum, eller en sämre bloggpost.

    Jag fick lite tro på mänskligheten dock, jag insåg att med den nivån på DN så borde jag ha en jättechans att få jobb där..
    :)

    SvaraRadera
  6. Lotta, vi är överens om att det är lite... tja... vet inte vad det är. Men det är tydligen symboliskt starkt enligt alla dom som tappas på blod. I mina ögon blir det tyvärr inte bättre av det. Jag tror eventuellt att de rödas demonstration kommer att avklinga och att detta är en sista protest. "Ni tar allt vi har, nästan våra liv..."typ.

    Susanna, jag visste inte vem denna Ulrika var förrän nu. En krönika SÅ vriden går det ej att debattera mot - krönikören har fastnat i ett tankesätt som det inte är någon vits att diskutera med eller mot. Lägger hellre min kraft och energi på annat.

    Katarina, jaaa, hahaha

    Anonym, lyckligt gift: Det är så oförskämt skrivet att denna kvinna att jag förstår mycket väl om du blev upprörd. Det var det jag blev också ;-) Ta hand om frugan och jag hoppas ni förblir lyckliga.

    SvaraRadera
  7. Ooops, rlia kom med kommentar samtidigt som jag postade svar på de andra.

    Rlia, om det varit inlägg på forum hade det bara varit korkat och man hade kunnat haft överseende med det, men DN?! Jag tror du har mer än en chans. Du är förmodligen överkvalificerad!

    SvaraRadera
  8. Jag håller med anonym. En applåd och en varm kram är ni värda tjejer :) Både Malee med sitt inlägg, Susanne som jag såg kommenterade krönikan, samt en annan svensk kvinna från BKK som gjorde det samma...och givetvis alla ni andra också som tycker Ulrika har en skruvad syn!

    /

    MangeUdon (som mig veterligen vare sig är ett svin, sexturist eller radikalfeminist;)

    SvaraRadera
  9. haha läste krönikan, vilken idiot.

    SvaraRadera
  10. Malee du är en pärla som vanligt. Det är tycker det är självklart att en skribent, borde vara dels påläst och dels nyanserad i sina omdömen, innan man skriver om ett annat land och de människor som lever där, oavsett vilket land det är. Att en del i vår sfär i Sverige har negativa åsikter och tror att hela Thailand är en stor bordell, fast de aldrig varit där och inte heller tänker åka dit, är en sak men det brukar stanna vid ett allmänt tyckande utan substans. Man glömmer så lätt bort att det är mest västerlänningar som kommer hit och tar för sig, visar noll respekt, tror att de är störst, bäst och vackrast, vill inte lära sig de koder som gäller här eller språket. Språket är svårt men man kan i allafall lära sig några artighetsfraser för att visa respekt tycker jag. Jag älskar det här landet och har lärt mig massor men det är egentligen bara en droppe i havet. Att ha öppna positiva sinnen kommer man dock långt med.

    SvaraRadera
  11. Annika, tack för det! Öppna sinnen är svårt, mycket svårt.

    SvaraRadera
  12. Har hon hört talas om positiv människosyn? Tror inte det...........

    SvaraRadera
  13. Marie-Anne, Hört talas om det kanske hon har, men tydligen inte mer än så ;-)

    SvaraRadera