måndag, mars 15, 2010

Mot militära mål

Klockan 09 i morse började konvojer med demonstranter förflytta sig mot 11de infanteriet i Bangkok. De ska demonstrera där eftersom där håller premiärminister Abhisit till. Om du inte ska ut och åka i just det området (bland annat runt Victory Monument) är det inga problem i Bangkok. 

Igår vid lunch ställdes ultimatum till premiärministern; avgå innan 12 måndag. Det är för att ge eftertryck åt dessa ord som dom nu är ute på marsch. Regeringen kommer inte att avgå nu, det är jag 99,9% säker på. Det är lugnt på alla fronter och militär, polis och regering har enad front. Båda sidor sköter sig exemplariskt, Abhisit & Co (regeringssidan) sköter detta väldigt klokt tycker jag, inget undantagstillstånd och inga provokationer. De röda håller sitt löfte om fridfulla demonstrationer. Dom dansar, sjunger och
lyssnar på tal. Thaksin ringde naturligtvis och sa ungefär samma sak som han alltid säger. Det verkar dock pågå rävspel bakom kulisserna, men rykten är rykten och här går rykten om precis allting precis hela tiden. Rävspel pågår även det för det mesta... den som lever får se.

Fem minuter efter att jag publicerat detta
meddelade Abhisit att regeringen inte kommer att upplösas till lunch, men han lämnade dörren öppen för diskussioner med demonstranterna - han vill gärna lyssna på allas åsikter, inte bara de rödas.

Det har varit så många röda bilder så jag tyckte det var hög tid att byta färg! Ging & Malee bjuder idag på en av våra glada fåglar. När vattenspridaren är igång kvittrar det i buskarna. Automatiskt fågelbad! Dom flyger runt, kråmar sig och tvättar vingarna. Jag förstår dom, kom det en regnskur satte jag mig på gräsmattan och kvittrade också!

4 kommentarer:

  1. Jag skall snart ut i hettan och titta hur det ser ut nu. Väntar tills de når Rama IV.....
    Solen skiner här om någon undrar phu.....jag lovar och svär/mvh S

    SvaraRadera
  2. P.S 13:00 nu ringde det en vän som åkte med taxi från Wat Pho i närheten av Sanam Luang till MBK. Ingen TRAFIK.....bara vanlig lunchrusning.....

    SvaraRadera
  3. Solly solly JAG har målat in dig i ett hörn ;-) Tack för rapporterna!

    SvaraRadera
  4. Varsågod, Malee!
    Du får gärna måla både hörn, väggar och tak. Jag försöker bara dämpa folks oro med lite bilder.
    Låter hemskt detdär med blodet huuu..../S

    SvaraRadera