söndag, februari 14, 2010

Tigern kommer, nu blir det action!

Tigerns år startar idag - även i Thailand, trots att det är det kinesiska året som blir nytt. Tigern är visserligen kärleksfull men har häftigt temperament och vill alltid stå i centrum. Tigerns år är alltid dramatiska. Det kan bli politiska kupper och utbryta krig. Men det kan även vara så att det bara händer trevliga saker. Men en sak är säker, nåt händer, tigrar vill ha action!

Årets tiger är manlig med metall som element. Metall förknippas med guld och färgen vit. Så året kallas både för "den gyllene tigers år" och "den vita tigerns år"

Hur året blir för dig beror på vilket tecken du är född i. Det verkar bli tuffast för apor och ormar. Jag, en metall-råtta, ligger bra till eftersom mitt lycko-element är trä och jag går bäst ihop med harar och tigrar. Ging är hare och året är tiger - jag tänker tro på kinesiska horoskop i år, haha! Här du kolla vilket tecken du är i den kinesiska almanackan och läsa mer - på engelska.

Förresten, Tiger Woods borde väl få ett bättre år - eller?! Ha en trevlig Alla hjärtans dag! Det borde bli klös på Valentindagen med tanke på att tigerns år startar samma dag

Tillägg några timmar senare: Tigern ryter redan i Thailand. Igår exploderade en granat vid ett universitet som ligger nära regeringshuset och idag har dom hittat sprängämnen (C4 bomb, vad det nu är) vid domstolen där tvisten om Thaksins beslagtagna förmögenhet ska avgöras. Det handlar om tillgångar på 76 billioner baht. Det jäser politiskt igen och har så gjort ett tag. Ju närmare domstolsutslaget vi kommer - ju mer demonstrationer kommer det bli, det är jag rätt säker på. Domen avkunnas 26 februari. Behåller landet de beslagtagna tillgångarna kommer de röda demonstrera än mer - får Thaksin tillbaka sina tillgångar kommer de gula gå i taket.


12 kommentarer:

  1. En tanke slog mig, vad skall kineserna kalla tigerns år framöver när det inte finns några tigrar kvar? De har ju varit ganska duktiga vad gäller medhjälp till utrotandet för sina mediciner så det gäller väl för dem att gnugga geniknölarna och komma på något bra tills nästa gång det blir tigerns år. Själv är jag drake, hur blir mitt år? Jag läste en gång om äktenskap mellan de olika tecknen och läste om detta mellan draken och hunden som min man är. Det stod att det inte var så lyckat, "the dog may suffer". Fast gubben ser rätt lycklig ut, i alla fall när jat tittar strängt på honom... :-)

    SvaraRadera
  2. Lotta, tjaaa - Mig veterligt finns det dåligt med drakar också.

    Det är väl inte underligt att din hund-make tittar snällt på dig. Vem vågar reta en drake ;-) Å snälla hundar går bra ihop med snälla drakar, eller hur, hihihi...

    SvaraRadera
  3. Jaha, jag kunde förstås inte låta bli att kolla. Jag är ett svart får eller ett vattenfår!! Låter skumt. Jag skulle hellre vilja vara en tiger!
    Hoppas att det händer bra saker under Tigerns år. Men det låter som en illavarslande start........

    SvaraRadera
  4. MArie-Anne, nu skrattar jag högt! Du - ett svart får. Men det är klart, det betyder inte samma i asien ;-)

    Du ska veta att får är de mest trevliga och socialt kompetenta människor som finns. Får är bra, bääää!

    SvaraRadera
  5. En vit/metall kyckling , född i svarta tigerns år. Det var jag det. Jag hoppas verkligen detta blir ett bra och lugnt år och att ni får ha en lugn tid i Thailand. Sköt om er, kram!

    SvaraRadera
  6. Kinesiskt nyår, är vackert med alla färgerna. Nyss hemkommen från Singapore, åh det var härligt att knuffas med alla stressade kineser som köade till sina delikatess affärer och handlade dekorationer i massor. Speciellt när man inget ska ha utan kan promenera förbi alla dessa köer!

    Här firas också kinesiskt nyår, då vi har några grannar som är kineser!

    Det lär nog firas i två veckor nu!

    SvaraRadera
  7. Åsa, undervärdera dig inte ;-) Du är en TUPP! Stämmer rätt bra på dig faktiskt. Beslutsamma (andra skulle säga envisa, haha) ståndaktiga, lojala och klarar svårigheter bättre än någon annan. En tupp ger inte upp! Fint rim va?! Kram

    Katarina, ooooh - avundsjuk, jag vill också åka till Singapore. Vare sig det är nyår eller inte, tror det var 5 år sedan jag var dit senast. Med tanke på att jag numer har konstig tidsuppfattning kan det tom va 6 år sedan ;-)

    Här firar man också nyår länge och mycket. Var och varannan thai på Phuket har kineser i släkten.

    SvaraRadera
  8. Kollade lite på den där mystiken.
    Jag skulle vara en "svart ko, född i gröna apans år"
    Jag vet inte, jag är i alla fall som jag vart.
    En släkting till mig som hade astrologi som intresse, säger att jag är en typisk "vattuman" lite inbunden och melankolisk,
    Fast jag är på gränsen till fisk
    Hustrun säger att jag är en förvirrad gubbe.
    Jag är glad att jag är nöjd.
    Livet kan vara förvirrande, som den här kommentaren.

    SvaraRadera
  9. Pelle Snurrig, ja nu är du snurrig. Man kan bara vara ett djur. Men det är klart, det finns bara en Pelle som du, så du kanske är född två olika år ;-)

    Huvudsaken du är nöjd!

    SvaraRadera
  10. Förresten Pelle... har vi inte onödigt vackert väder?!

    SvaraRadera
  11. Nää, jag fördrar att vara "vattuman"
    vem vill vara en svart ko, eller en grön apa, men jag är lite intresserad av reinkarnation så kanske är jag född två gånger,ibland upplever man situationer som känns igen, vad vet jag "poor falang"

    Lite torrt är det, det kan inte vara lätt att vara bonde i det här landet. En rejäl regnskur kom den den 2 jan. Före det nästan inget i dec. Jag klagar inte, jag gillar varm väder.

    SvaraRadera
  12. Pelle-pånytt, du är nog mer vattuman än grön apa iaf, haha! Du gillar ju dessutom att bada. Till skillnad mot råttan Malee ;-)

    Jag har inget emot värme heller, men det skulle sitta fint med en skur nån natt, det är lite torrt.

    SvaraRadera