måndag, februari 22, 2010

Mördar-poliser och miljardmutor

Vi ska vara väldigt tacksamma för vårt rena land Sverige. Rent inte bara vad gäller skräp, utan även rent i korruptionsbemärkelse. I Thailand är nyheter om korrumperade poliser och andra myndighetspersoner så vanligt att det försvinner i mediabruset och man slutar reagera på upprörande historier.
Axplock från de senaste veckornas nyhetsflöde: I Udon Thani kämpar en kvinna för att ställa två poliser till svars för hennes mors försvinnande. Moderns före detta make har erkänt att han betalat två poliser för att mörda sin x-partner. Men polisen vägrar förhöra polisen och menar att det inte finns några bevis för brott. Det finns ingen kropp.

I Tak i norra Thailand påstås thailändska poliser massakrerat åtta burmesiska arbetare
som försöte smita in i landet i januari i år. Burmeser har protesterat och försökt fått myndigheterna att titta närmare på fallet. Men på myndgiheternas sida verkar ingen vara intresserad.

Jättetruckar ockuperar stora delar av Bangna-Trat vägen i Bangkok idag. Förarna protesterar mot att trafikpolisen kräver "te-pengar", dvs mutor, i tid och otid.


I målet mot Thaksin och hans beslagtagna förmögenhet undersöker "Department of Special Investigation" om det finns någon sanning i de rykten som påstår att domarna i målet erbjudits en miljard baht var för att fria Thaksin.


Söta Mon, dotter till min frisörska, får symbolisera en okorrumperad thailändare. Jag hoppas att hennes generation får växa upp med bättre poliser och ärliga myndighetsutövare - men f-n tro’t!

Tillägg kl 16.00: Hahaha - va roliga dom är! Vice premiärministern uttalat sig angående mutor till domare: "Det finns ingen anledning att tro på detta rykte då det thailändska rättsväsendet är det bästa i världen." Hahahahahaaaaaaaa - bäst för vem?!

6 kommentarer:

  1. Jag njuter av bilden på flickan men störs av förhållandena som du beskriver.

    SvaraRadera
  2. Oj - hur illa är inte detta! Mutor och korruption i alla lägen..... Jag har förstått att man ska hålla sig så långt ifrån thailändska poliser som möjligt. Det verkar vara svårt att få rätt om man råkar ut för något som turist också.

    SvaraRadera
  3. Jag kan läsa vad du skriver men det finns inte en chans att jag någonsin kan förstå detta. Det beror förmodligen på att jag vuxit upp lyckligt förskonad från det mesta av världens orättvisor, utan att förstå eller uppskatta detta som jag borde. En del har fötts på rätt plats vid rätt tidpunkt vilket tyvärr inte är så vanligt. Ibland behöver man påminnas om detta. Kram

    SvaraRadera
  4. Korrumption finns överallt i större eller mindre skala och det är förgörande för dem som försöker få rättelse av något slag. Det är svårt att få bukt med det då girigheten är större en ärligheten i vissa kretsar.

    SvaraRadera
  5. Brita, man måste socka medicinen ;-)

    Marie-Anne; rätt illa.

    Åsa, Sverige är fantastiskt på många sätt!

    Annika, i rätt många kretsar...

    SvaraRadera
  6. Just nu tävlar jag ut en ABTRONIC X2 i min blogg! Var med och tävla, du med! :)

    SvaraRadera