onsdag, januari 20, 2010

Plugga till bartender i Thailand

Varför fanns det inte så här skojiga skolor när jag var yngre... Att bli bartender genom att gå i skolan i tre veckor i Patong måste vara jätteroligt. "Det är utbildnings-garanti, du får gå om barkursen gratis om du misslyckas på proven". Hmmmm - undrar om man får dricka upp drinkarna själv? I så fall gäller det att misslyckas gång på gång, hehehe.


Tänkte skriva ett långt, bildrikt inlägg om den mycket trevliga sjözigenarutflykten som jag äntligen kom iväg på - men mitt bildbehandlingsprogram har fått spel... Spel fick även jag på vårt tefefonbolag idag så imorgon dras nya kablar in i Malee Garden. Sen ska jag med nöje åka in till kontoret för TOT och säga upp abonnemanget med avskedsorden: TOT måste betyda TOTALLY OUT OF TELEPHONE!

12 kommentarer:

  1. Men du, borde det inte heta havs- istället för sjö-? Sea betyder ju hav...

    Vad kul med en sån kurs, precis vad jag borde hoppa på. Just för att det är så långt ifrån vad jag skulle tänkas göra som möjligt. Tänk utanför ramen eller boxen, eller hur var det nu? Men man kanske måste vara ung och vacker, ha ha.

    SvaraRadera
  2. Fast det är klart, det heter ju sjörövare, inte havsrövare.

    SvaraRadera
  3. Det är inte bara ditt bildbehandlingsprogram som fått spel. Jag vaknade upp i morse och kände att Facebook och StayFriend kändes socialt pressande. Så många gamla klasskamrater och vänner som man egentligen inte alls har någon lust att ha kontakt med...så jag avslutade kontona omedelbart. Bara så att du vet. Vi syns snart :-)
    Hälsningar från FebruariLotta

    SvaraRadera
  4. Tänk på att du är nästan thailändare så säg det med ett leende... :-)

    SvaraRadera
  5. KAnske något för Anders och mig? Vi skulle behöva göra något annat. Men det är klart: jag är ju så kvällstrött. Men jag kan väl hålla morgonöppet i baren också? Eller?
    Kram

    SvaraRadera
  6. Och jag som funderar på hur jag ska göra för att kunna flytta till Thailand - i alla fall på deltid! Men jag är nog lite för gammal för bartenderjobb tror jag........... Ser fram emot inlägg om utflykten när ditt bildbehandlingsprogram har repat sig!

    SvaraRadera
  7. Blandar du så provar jag =) och blir, inte kung i baren men kanske karaokedrottning. Skål!

    SvaraRadera
  8. Trevligt med lite påfyllning! :) Bartenderkursen skulle ju bidra till detta!

    Det finns massor med kortkurser hör i Cebu, ibland blir jag sugen att gå några. Det har ön så länge bara blivit foto kursen. Men jag har lust att gå göra tvål och smyckes tillverkningskursen, meckat för det hör i Cebu!

    Sjörövarutflykten,,,låter kul! Väntar in rapporten!

    SvaraRadera
  9. Bartender låter ju spännande, men det skulle ju vara ännu bättre om man fick jobb som bartender i Thailand efter kursen. Tror du att man måste fixa nått längre vistelse visum för det?

    SvaraRadera
  10. Jag säger bara lycka till!
    Om jag har förstått saken rätt så använder TOT och TT&T samma kabel. De använde också samma blankett för bredband och svaret var detsamma från båda när jag ville ha bredband i min gamla bungalow. ”Cannot, Cable full”.
    I mitt nya hus kunde jag få bredband men inte telefon???, trots att telefonkabeln för bredband dragits in, men det är väl något annat som är fullt nu.
    Nu har jag Triple T Internet enligt fakturan eller 3BB Broadband, som det står på kuvertet och på skylten utanför det fd TT&T-kontoret. Triple T låter ju märkligt likt TT&T, men vad vet vi faranger.

    SvaraRadera
  11. Det var länge sedan man var "Kung i baren" (har nog aldrig varit det)Numera blandar man grogg åt sig själv.
    Jag träffade på ett gäng ungdomar från Sverige på Karon beach för en tid sedan, de gick den där kursen det blev tid över till bad också.

    Jag har "wireless" hyr in mig på ett nedlagt internetcafé, har funderat på ADSL, telefon jack finns i nya huset, säger som i förra inslaget "vad vet vi falanger" vad som är bäst.
    "Sjörövarturen" skulle vi gjort i mars förra året men kapten krok blev sjuk.
    Finns med på "att göra listan"
    Fyndigt sagt om TOT, väldigt fyndigt, Marie.

    SvaraRadera
  12. Matilda; havsrövare, hahaha - det låter inte klokt!

    Jag tänker aldrig i någon box eller ram, är tacknämligt befriad från sånt. Tror inte du är så inramad heller! ;-)

    FebruariLotta; fattar precis - det kan bli betungande med all denna kontakt med folk som man inte längre har något gemensamt med. StayFriends har jag aldrig varit med i med Facebook är jag (än så länge) kvar på. Fast jag gör inte mycket där, spelar mest spel.

    Och ett leende hade jag inte på läpparna när jag skrev till Adobe och förklarade att deras kundtjänst är inte bara dålig, utan extremt dålig! Men nu har jag, på egen hand, löst problemet.

    Brita, varför inte! Ni kan starta en ny trend: Istället för solnedgångs-drinkar kan ni servera soluppgångs-drinkar! Och med tanke på hur länge vi är ute och rullar hatt så rullar vi säkert in hos er på morgonkulan ;-)

    Marie-Anne; Är inte du i sjukhusbranschen? Skandinavisk kontakt på thailändskt sjukhus kanske vore nåt för dig?

    Åsa, nääää, du blandar - jag provar - skål! Eller ännu bättre, nån annan kan blanda så provar vi båda!

    Ami, att jobba som bartender i landet blir svårt. Det blir svartjobb i så fall - du får inget arbetsvisum för det.

    MatteL. Det skulle inte förvåna mig om dom använder samma kabel, men dom gör inte det här hos oss. Här har TT&T varit mycket bättre men tyvärr i det närmast omöjligt att få.

    Och det jag nu har är CAT Telecom som hos oss varit mycket bättre än dom andra men dom har tidigare bara haft jättedyra alternativ.

    3BB, TT&T och Triple T är vad jag vet samma bolag, eller möjligen underbolag till samma bolag. 3BB är TT&Ts bredbandsbolag - tidigare har det handlat om ADSL-linor. Åtminstone hos oss, för som sagt; Thailand är Thailand och vad vet vi falanger!

    Pelle-Groggy: Blev du groggy av groggen?! Tror du bara är blygsam när du säger att du aldrig varit kung i baren ;-)

    Jag har också träffat ungdomar som gick kursen. Jag vet inte hur kursen var - men kul hade dom!

    Sjözigenarturen tog det mig tre år att komma iväg på så du har tid Sjörövar-Pelle!

    Om du inte behöver ansluta dig precis nu till nätet, vänta till nästa säsong. Det kommer komma mer bredbands-alternativ snart. Vilket företag man ska välj beror på vad du finns och vad du behöver... Så vänta och gå på café ett tag till.

    SvaraRadera