tisdag, december 08, 2009

Singapore straffar med döden

Idag går ett fall jag följt upp till omprövning i rätten i Singapore. Där betyder en dom för droghandel automatiskt dödsstraff - oavsett mängden. I Singapore gör man inte om dödsstraff till livstid vad gäller knarkdomar. Yong Vui Kong - vars fall omprövas idag - var 19 år när han arresterades, han hade aldrig tidigare haft problem med polisen och han hade 42 gram heroin. För dessa 42 gram ska han hängas på fredag om inte rätten ändrar sig idag. Jag tycker att droger är ett gissel och att droghandel ska straffas hårt. Men att avrätta en ung grabb för 42 grams innehav är i mina ögon horribelt! Varför protesteras det inte mer mot Singapores brott mot mänskliga rättigheter? Har ni till exempel sett något om detta i svensk media? 

Tillägg senare på kvällen:
Yong Vui Kong har av högsta domstolen fått uppskov på avrättningen för att göra ett överklagande. Detta överklagande beräknas komma under nästa år (dom säger inte om det är januari eller december - vilket är rätt stor skillnad om man ska avrättas!). Dom kommer i alla fall inte att hänga grabben på fredag, tack och lov. Men jag envisas med att tycka att Singapore har galet hårda lagar.


10 kommentarer:

  1. Åh nåt så fruktansvärt hemskt. Jag ogillar verkligen droger men detta har ingen rim och reson.

    Har inte Amnesty heller uppmärksammat detta?

    Du gör helt rätt som bloggar om detta (eloge), min dag är förstörd men jag har till skillnad från många andra en morgondag.

    Jag ber för pojkens liv idag.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker de borde dra en åldersgräns och förvänta sig att folk är klokare och mer ansvariga ju äldre de är. När man är 19 år är man väldigt dum i skallen, jämfört med hur försiktig man - förhoppningsvis - har blivit när man är, säg, 49.

    Dödsstraff borde inte få gälla tonåringar, om än alls, men i synnerhet inte för så unga människor som blivit lockade till stora pengar.

    SvaraRadera
  3. Håller med dig fullständigt!
    //Stina

    SvaraRadera
  4. Lena, Matilda & Stina; håller med er som håller med mig. Om ni ser detta ser ni även att han fått uppskov. Vad jag tycker är oroande är att så få tycker till ocj protesterar. Nu menar jag inte bloggkommentarer: googla grabbens namn, det händer inte mycket.

    Amnesty har protesterat, men dom är lite som en tandlös tiger. Jag tycker många fler borde hänga ut Singapore, denna grabb är tyvärr bara en i mängden!

    SvaraRadera
  5. Kan bara hålla med föregående talare. Visst är det för jäkligt med droger av alla slag och ett straff ska svida i skinnet men att straffas med döden för en sådan här ung kille är utan rim och reson.

    SvaraRadera
  6. Pelle-Opålitligopolitisk9 december 2009 kl. 12:47

    Dödsstraff är politik!
    Ingen kommentar.

    SvaraRadera
  7. Pelle, du är inte opålitlig, du är pålitligt opolitisk! Och det är helt okej att kommentera med en icke-kommentar ;-)

    SvaraRadera
  8. Dodsstraff ar nagot som borde forbjudas.

    Vad ger oss ratten att ta nagon annans liv? Aven om han/hon har mordat nagon? Vi blir precis lika vardelosa som honom/henne genom att gora samma handling.

    Jag tror att de flesta som begar mord/sexhandlingar ar sjuka manniskor som verkligen behover vard.

    SvaraRadera
  9. Droger är och förblir ett gissel, här i vår lilla landsorthåla har nu den nya "innedrogen" GHB nyss tagit en ung flickas liv. Vår stad har tidigare varit ganska förskonade från droger men nu verkar det vara slut på lugnet och dags att ta itu med drorproblemet på allvar. Detta bör göras med hårdhanskarna med inte med några dödsstraff, förstår heller inte skillnaden mellan en tahi och en svensk ungdom i detta fall. Varför blir det inte HÖGRE protester vad det gäller detta från vårt kära hemland, jag menar det är ju ganska många som har en hel del med Thailand att göra på ett eller annat vis. Ha det bra,kram!

    SvaraRadera
  10. Stockis, vi tycker lika!

    Åsa, vi tycker också lika, det är så tragisk med tjej i Bollnäs! Att ingen protesterar mot denna dödsdom beror nog på att det handlar om Singapore och killen är från Malaysia. Om han varit svensk skulle det vara liv i luckan. I Thailand har de fortfarande dödsstraff kvar men mig veterligen har ingen avrättats på många år.

    SvaraRadera