måndag, december 07, 2009

Snälla nån, solen skiner faktiskt!



När jag skriver att solen skiner betyder det att solen skiner! Jag vet att svenskar är vädernervösa, men SNÄLLA NÅN - JAG LJUGER INTE! Varför i hela friden skulle jag sittta och skriva att solen skiner om det regnar utanför fönstret? Nu kanske ni undrar varför jag muttrar så här surt... Har det senaste dygnet fått flera nya bloggkommentarer och frågor per mejl om hur vädret EGENTLIGEN är och om jag kan svara ÄRLIGT. Det är inte första gången, jag har tappat räkningen på hur många gånger jag svarat på frågeställningen "hur är det EGENTLIGEN"

Vad tror folk att jag gör? Hittar på väderrapporter lite hur som helst? Varför skulle jag göra det? Vilket intresse skulla jag ha av att lura folk? Jag har inte tid att videofilma solskenet genom fönstret varje dag så ni får tro mig om ni vill. Den som vill bli deprimerad av väderprognoser bör läsa Aftonbladets. Dom verkar vilja skrämma folk. Enligt dom har jag plaskat runt i poolen i solen när det egentligen varit storm och oväder, håhåjaja!

23 kommentarer:

  1. Skrattar högt, det där känner jag igen. Ingen tror mig om jag säger att solen skiner eftersom dom sett prognoser på TV i sverige där det regnar.

    hälsar Fredrik som aldrig kommenterat förr men läst länge. Jag gillar er blogg den är underhållande och bra

    SvaraRadera
  2. Kul att höra att även andra har det som mig ;-) Var bor du Fredrik? Ser att du är i Thailand (inte minst på grund av tiden du kommenterade)

    SvaraRadera
  3. Jag litar fullständigt på dig. Skicka lite sol till oss i Sverige också. Jag håller på att bryta ihop på grund av allt mörker och regn.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Detta känner jag också igen, var nere på phuket i 3 veckor nu i nov, hade 1 dag med regn! Flera människor som skall ner nu verkar ha fått totalt felaktiga väderuppgifter!
    Phuket är underbart, speciellt Rawai! Bor själv i Chalong och åker nästan alltid ner till Nai harnstranden via Rawai!
    Åker ner om en vecka igen! Kul att läsa er blogg!

    SvaraRadera
  5. Jag skrattar också, var i Karon Beach för ett par veckor sedan och ringde hem. De trodde mig inte när vi talde om va fint väder vi hade då de sett på tv om regn. Vi trivdes också vid Nai Harns strand även om det var mycket vågor när vi var där.

    Med vänlig hälsning från Fredrika som längar tillbaka.

    SvaraRadera
  6. Ni ser, väder är intressant - så många kommentarer på kort tid ;-)

    Långrygg & Brita, tur nån tror på mig!

    Brita, jag ska försöka, vi har sol så det blir över...

    Björn, visst har vi det trevligt nere på södra Phuket. Och solsäkert är det också, hahaha!

    Fredrika, det förvånar mig inte att man tror man vet bättre om vädret från tv än genom er som var på plats ;-) Men för ett par veckor sedan, hmmm... då hade ni nog tur vi hade en del riktigt mulna och regniga dagar för 2-3 veckor sedan. Välkommen tillbaka, för ni kommer väl tillbaka va?

    SvaraRadera
  7. Hej, jag bor på Phuket på vintern. Roligt att du har en Fredrik och en Fredrika som skriver. Det är inte jag som är katoj!

    SvaraRadera
  8. Hej. Jag bor på Phuket vintertid. Roligt att det är en Fredrik och en Fredrika som skriver. Jag lovar att det inte är jag som är katoj!

    SvaraRadera
  9. Men nu blev det lite många kommentarer från mig. Det såg ut som det första jag skrev inte gick genom men det gjorde den visst. Hälsningar från Fredrik igen.

    SvaraRadera
  10. Skrattar massor!!!
    Jösses, tror folk verkligen att du skulle ljuga???
    ja jag säger då det!

    Kram Stina/Borås-Ban Phe

    SvaraRadera
  11. Fyra dagar på raken från första november, spridda 7 dagar till enligt min säkra prognos i efterhand.
    Då pratar vi om skurar inte som i Sverige där det kommer en skur mitt i allt regn!
    Jag brukar vara bland dom första att kommentera men jag har legat i solen hela november, har inte haft tid.

    SvaraRadera
  12. Fredrik, tror inte du är en katoy, lovar ;-) Dessutom är kvinnan med nästan-namnet i Sverige.

    (för er som inte vet vad en katoy, katoj är: Man som byggt om sig till kvinna)

    Stina, har du aldrig träffat på fenomenet? Det kommer... Men jag tror inte folk tror jag ljuger direkt, men kanske friserar sanningen en smula eller nåt. Inte vet jag - men jag blir klart putt när folk ber mig svara Ärligt. Känns som dom insinuerar att jag inte är ärlig i vanliga fall...

    Pelle Pepparkaka, prognoser borde alltid ställas i efterhand, bäst så. På mesd kepsen Pelle, så du inte blir Svarte Petter!

    SvaraRadera
  13. Hej Malee,
    Kanske du kan sätta upp en webcam där uppe på taket där din man annars brukar ha sitt campingtält?

    Då kan ju eventuella vädernördar och tvivlare själva se hur det står till med solskenet eller regnet i byn.

    SvaraRadera
  14. Siam, det var en bra idé - såvida en vädernörd dyker upp här, köper och monterar webkamera, installerar program på Macen och sätter igång systemet.

    Då kanske, och även då, bara kanske ;-) Har jag en webamera på taket kanske jag börjar tälta också, tjohej!

    SvaraRadera
  15. Skönt att ingen frågar mig om hur vädret är eller om jag talar sanning när solen skiner.
    Då hade jag fräst till för längesedan - jag har inget tålamod när det gäller väderprat.....

    Fast du kan väl ringa om det börjar snöa för då tar jag planet ner på stört/mvh S

    SvaraRadera
  16. Min väderrapporter har inte blivit lika ifrågasatta men jag hyr ju inte ut logi heller ;) Såg att du blev misstänkt att ljuga pga det, man kan aldrig sluta förvånas.

    Men mina rapporter har kanske "landat" lite bättre bara för att vi faktisk haft det lite molningare än ni på sydkusten.

    Skriv ihållande regn så kanske du slipper alla mejl från väderneurotikers :D

    SvaraRadera
  17. Susanna, jag lämnar väderrapporeter frivilligt så det ska till många frågor innan jag fräser ;-) Lovar ringa när isen läggen sig i Andamanhavet!

    Lena, precis, moln tror folk. I och för sig är det solsken ute men kanske ska skriva att det regnar, haha!

    SvaraRadera
  18. Du måste inse att "kunden" (läs turisten) ALLTID har rätt. Om nu solen envisas med att skina så kan du väl blunda för det och ge det dom vill ha, regn, åska, blåst och kanske lite halvt orkan.

    När du väl skrivit det så kan du gå ut och plaska i poolen i strålande solsken, alla nöjda :D

    SvaraRadera
  19. Det som är härligt med Thailand, tycker jag, är att det alltid är varmt och skönt även om det är mulet och regnar till skillnad mot Sverige, brrr. När vi är i vår by är det många hemma som undrar om vädret och tycker synd om oss när jag bloggat att det regnat några minuter eller om det är mulet. Herrejissus, vad spelar det för roll vilket väder det är egentligen, vi kan ju ändå inte göra något åt vare sig det ena eller andra. Det där med webcamera var ju en bra idé då kan du hänvisa till den, ha, ha. En kamera ljuger ju aldrig men det tror jag inte du heller gör.......

    SvaraRadera
  20. Lena, det kanske var en idé. Den här veckan har vi knappt sett ett moln, så då borde jag skriva växlande molnighet och åskskurar då?! ;-)

    Annika, jo webkamera är egentligen en rolig idé. Men det kostar pengar och tar tid... Som jag sagt tidigare; jag förstår väder-oro - jag hatar själv vinter, kyla och mörker. Det är därför jag bor här. Har man bara två veckor att lysa upp vintermörkret med vill man ha solsken.

    Men ibland blir jag lite trött efter att svarat på samma fråga hundra gånger...

    SvaraRadera
  21. Britt-Marie, du behöver inte bekymra dig om att sätta upp någon kamera.
    Webbkameror finns det på flera platser här på Phuket. Bl a den här

    www.marinaphuket.com/live.php
    som ger
    View from On The Rock restaurant, Marina Phuket Resort

    Här kan den som är intresserad se ganska väl hur vädret är på Karon Beach.
    Att det sen inte alltid överensstämmer ned vädret hos dig kan du ju bjuda på.
    För oss som känner området vet ju att det kan vara sol och vackert väder på västkusten
    samtidigt som det åskar och ösregnar i Phuket City 10 km därifrån.
    Det är de höga bergen/kullarna som ställer till det.

    SvaraRadera
  22. MatteL, det var nog mest på skoj om väderkamera ;-) Funkar Marinas bra numer? tidigarelåg den nere lite då och då.

    Om den som vill ha solsken borde komma nu. Jag har knappt sett ett moln på en vecka. JOrden är som läskpapper. Vattna - slurrrrp - vattna igen!

    SvaraRadera