fredag, december 11, 2009

Tredje gången gillt - nu blommar det!

Vi har bytt stil på våra balkongdammar. Först hade vi roliga gubbar i bambu som cyklade och sågade ved. Bambu är ett levande material och det växte grejer i rören. Ena gubben började cykla hejvilt och sprätte ner hela balkongen. Den som sågade stod antingen blickstilla eller sågade med sådan frenesi att även han sprätte ner hela balkongen. Dom pensionerades.

Vi gick på ny pool-smycknings-jakt och fann små marmorbollar som rullande runt i vattnet. Charmigt! Två stycken inköptes och rullade på i nästan ett år, sedan började dom krångla. Pumparna gick sönder, nya inköptes - och gick sönder. Sedan tröttnade båda bollarna och slutade rulla. Dom pensionerades.

Nu har vi gått över till naturlig smyckning. Vattenhyacinter behöver inga pumpar och det växer inget oönskat på dom. Inte heller sprätter dom vatten runt sig. Den enda vi behöver göra är att ge växten ett vitaminpiller var tredje månad. Om dom behöver pensioneras så är det ingen fara heller, en vattenhyacint kostar bara 80 baht.

7 kommentarer:

  1. Och så är de vackra också! Jag tror de är vackrare än både marmorbollar och bambugubbar...

    SvaraRadera
  2. Våra killar älskade ju bambugubbarna.
    Hälsningar
    Jesper Valfridsson

    SvaraRadera
  3. Blommor som lyser upp, både i Thailand och Sverige. Vad vore världen utan dessa glädjeämnen, gratis är dom också liksom vänner. Tänk om julen kunde handla mer om att göra något trevligt för sina vänner istället för att handla till man är blå i ansiktet. Håhå jaja, något säger mig att jag börjar bli till åren. Trevlig helg, kram!

    SvaraRadera
  4. Det kan inte vara många som pensioneras på grund av att de är för effektiva.
    Inte jag i alla fall.
    Marmor bollarna hade "runt hörnet garanti" fast de var runda, men jag har erfarenheten att det lönar sig att klaga, på något man har köpt.
    Men köper man billigt måste man köpa två, en som är bra och en som är billig.
    Naturligt är bäst, jag pensionerade mig själv på naturlig väg.

    SvaraRadera
  5. De är fantastiska - fast vi kallade dem för näckrosor! De är som vi är (eller borde vara?) - kryper ihop och sover på natten, vaknar sakta på morgonen och står i full blom hela dagen!

    SvaraRadera
  6. Hej Malee Är på väg till Phuket och lägenheten. Vattenhyazint skulle vara perfect på terassen i våra höga krukor eller hur? vad heter det på thai och är det blomsterhandeln eller trädgårdshandeln som har dem? Bor i Chalong så kanske kan du tipsa om någon i vår närhet. Åh vad jag längtar till resan ner på söndag....

    SvaraRadera
  7. Lotta, vackrare är dom, men gubbarna var riktigt roliga - även om dom blev griniga vid ökad ålder ;-)

    Familjen Valfridsson! Va roligt att få ett livstecken från er. Är det skönt va hemma i Sverige eller saknar ni värmen? Jag gillade som sagt gubbarna också. Kram till hela klanen!

    Åsa, jul i Thailand är svaret ;-) Kram!

    Grå Panter-Pelle, egentligen var jag dum som inte spelade in gubbarna på video sen dom fått fnatt... dom var rätt roliga när dom virvlade runt så gästerna blev duschade från ovan när dom var på väg in. Förresten kan man väl pensioneras om man får ålders-fnatt va?

    Och du, marmorbollarna var faktiskt dyra - ingen garanti för kvalitet det heller!

    Marie-Anne, hej omslagsflickan! I ärlighetens namn är jag inte helt säker på att dom heter vattenhyacinter. Jag TROR det - jag tror mycket... Ni som vill se Marie-Anne, hälsa på Malee Gardens hemsida!

    Lena, Så du är på väg tillbaka - välkommen till värmen! Jag vet inte hur breda era höga krukor är, det är en del blad också. Dom är inköpta på ett perfekt ställe för dig. Kanske hundra meter från rondellen - åt ditt håll och på din sida vägen. Jag har aldrig någon aning om vad nåt heter (ofta inte på något språk) Jag pekar! Passa på att köpa hennes jättebra orkide-vitamin-spray också. Grön flaska, 150 baht. Sprayas på rötter och blad en gång i månaden.

    SvaraRadera