onsdag, november 11, 2009

Väder på Phuket

November är den månad då soltörsande svenskar på väg till Thailand blir nervösa - riktigt nervösa. Varje år vid denna tid får jag väderfrågor per mejl och även i Thailandsrelaterade forum haglar frågorna: Är det fint väder? Regnar det mycket? Hur är det EGENTLIGEN nu i november?

Svaret är: EGENTLIGEN är det fantastiskt vackert väder på södra Phuket. Vi har soligt och vackert. Ibland kommer det några droppar framåt kvällen, men den senaste veckan har det inte ens gjort det. Bilden är på dagens himmel - har vi det inte himla vackert?!


11 kommentarer:

  1. Hej! Vad fint det ser ut att vara! Underbart att höra, mina föräldrar är just nu i Kamala.
    Hälsningar Annika

    SvaraRadera
  2. Pelle-Väderspänd11 november 2009 kl. 22:52

    Efter solsken kommer regn, det kom en skur i kväll.
    Här är det bara turister som pratar väder "Fån tåck" (ungefär som det uttalas)säger turisten och tittar upp mot skyn, det kommer överraskande, regnet.

    Med väder kan det vara spänning,
    Väderspänning, det är nåt helt annat.

    SvaraRadera
  3. Helt underbart att se den blå himlen..för av den varan finns inte mycket av i Svedala nu..Just nu lever vi på våra minnen från vår turné som vi upplevde för ett år sen..Vi måste göra om de!! Det är inte hälsosamt att vistas i den här årstiden här..tror jag:)Tusentack för att din blogg finns.känns lite som man är där då..

    Njut och trumma på!!Men tänk på din tennisarm:(

    Anki Och Torsten

    SvaraRadera
  4. Jag måste småle.... Jag utgår att dem som frågar dig om vädret, är svenskar??

    Det gör iallafall våra svenska vänner och familjer, alltid, när vi har kontakt. Medan min andra halva av familjen som är amerikaner, sällan frågar om vädret!

    Nu är väskan packad med svenska godsaker och lättar imorgon för Filippinerna.

    SvaraRadera
  5. PS; Väder ger spänning, väderspänning är något helt annat DS -skulle det vara!

    SvaraRadera
  6. PS; Och så skulle det vara, "Pelle-PS" jag går och lägger mig igen!

    SvaraRadera
  7. Annika, vi får hoppas att Kamala har lika fint som oss då. Men det borde det vara, det är bara ett par mil härifrån.

    Pelle trippel-inlägg: Vad gör du upp kl 4 på morgonen?! Inte undra på att det blir svårt med väderspänning och förkortningar då ;-) Vi fick också en 10-minuters skur i går kväll. Uppfriskande, för det är varmt tycker jag. Tycker inte du det?

    Anki & Torsten: Nästa år kanske ni kan göra om turnén? Min tennisarm har faktsikt skött sig riktigt bra på sistone. Men så går jag på 2-timmars massage hos de blinda lite då och då. Superbra!

    Katarina - klart det är svenskar. Vi är ett fantastiskt väderkänsligt folk.Sverige har ett klimat hemma som inbjuder till väder-hysteri! Jag var precis likadan innan jag flyttade så jag rapporterar gärna om vädret för de som oroar sig.

    SvaraRadera
  8. Katarina, glömde: Ha en trevlig resa!

    SvaraRadera
  9. *Fniss* Måste hålla med om att svenskarna är så nervösa om vädret. Jag personligen skulle inte palla tre veckor med bara sol, sol och sol. Jag skulle få solsting efter en vecka. Det är skönt med lite variation och regn imellan åt, annars steks hjärnan bort :)

    /Hälsningar ifrån bangkok

    SvaraRadera
  10. Jo, det är behagligt varmt.
    "Morgonstund har guld i mun"
    Jag gillar stillheten och när ljuset kommer, Lite tidigt kanske!

    SvaraRadera
  11. Stockis, så är det för mig med och förmodligen de flesta som bor här. Men om man åker från kylan i bara två veckor är det inte så svårt att fatta att man behöver solen för att orka med den svenska vintern.

    Pelle Pigg, går solen upp hos dig vid 4 ;-) Hos mig går den upp vd 6-snåret. Håller med "morgonstund har guld i mun" Väldigt behglig värme då tycker jag, och tyst och skönt!

    SvaraRadera