torsdag, november 12, 2009

Ölkrig i Thailand


Nu är ölproducenterna Chang och Singha oroliga. Frihandelsavtalet med resten av de asiatiska länderna har gått igenom. Från och med första januari kommer inga asiatiska öl att beläggas med importskatt. Trevligt, det finns många bra asiatiska öl.

Singha gick om Chang på försäljningstoppen för ett par år sedan år sedan. Chang har inte råd att förlora fler marknadsandelar, så nu går dom på offensiven. 100 miljoner baht lägger dom på att sponsra sport- och musik-evenemang och tv-reklam.

Det här är det enda krig jag välkomnar - Skål!

12 kommentarer:

  1. Jag vill ge Ging och Male en eloge. Jag har surfat runt på nätet efter svenska som bor i Thailand. Hittat många bloggar men nästan alla handlar om svenskar som umgås med svenskar. Det gör inte Ging och Male det är därför jag ber att applådera från gråkalla Svedala. Dessutom verkar bloggen uppdateras väldigt ofta vilket är värt en extra applåd.

    Ni har fått en ny läsare. Tack för en fin blogg!

    Mvh Stefan

    SvaraRadera
  2. Hej! Längesedan. Tänkte tipsa om MiSt som vann webjokern och ska vara med i Svenska Melodifestivalen. De bor i Thailand;-)
    Tyckte det var lite kul....

    SvaraRadera
  3. Skål. Vi kommer gärna och tar en Chang.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Ja, dethär är ju viktiga grejer minsann - Singha - Chang.....själv gillar jag Tiger när det erbjuds!

    Apropå Väder och Vind. Ett evigt tjat i Sverige - det blir väl vad det blir, na!!

    SKÅL - p.s hade nästan lyckats lura med mig Guava ner till dig men icke! mvh S

    SvaraRadera
  5. Ja, dethär är ju viktiga grejer minsann - Singha - Chang.....själv gillar jag Tiger när det erbjuds!

    Apropå Väder och Vind. Ett evigt tjat i Sverige - det blir väl vad det blir, na!!

    SKÅL - p.s hade nästan lyckats lura med mig Guava ner till dig men icke! mvh S

    SvaraRadera
  6. Det här kriget berör inte mig, Jag tar en Tiger med Susanna.

    Det är starka grejer det, Susanna ser dubbelt bara hon nämner Tiger.

    Skål Marie, Susanna, Brita, Annika och alla kommentatorer.

    SvaraRadera
  7. Chang gillar jag bäst, med massor av is i ;o) Mums och SKÅL!

    Tack för informationen.

    //Stina

    SvaraRadera
  8. Jag håller mig till Chang med mycket is jag också (än så länge). Men konkurrens är alltid bra, vilka andra asiatiska märken kan komma ifråga tro?

    SvaraRadera
  9. Chock di! (med reservation för stavningen) När jag läste dina senaste inlägg så kunde jag lägga en av mina drömmar till handlingarna, tur man inte är rockstjärna, vem skulle orka???
    Kram och hälsa den muskulöse!

    SvaraRadera
  10. Stefan, jag tackarför det fins berömmet - det värmer!

    Fritt ur hjärtat; ja det var lite skoj!
    Brita, skål!

    Susanna, jag säger som Pelle. Bara skriv om Tiger och man blir så på pickalurven att man upprepar sig, hahaha!

    Jag förvånas över att så många som bor i Thailand tycker det svenskar tjatar om väder. Har ni glömt vilket väder det är där hemma? Jag tjatade som attan förr också.

    Guava och jag ska inte träffas - en del är det ju så med. Det stämmer aldrig.

    Stina, Is är ett måste när man dricker Chang tycker jag med.

    Christer - jag vet inte... med tanke på att jag skriver att det finns många bra asiatiska öl är det en aaaaaning knäppt. Men jag vet inte iaf ;-)

    Åsa, Chock di på dig själv. Du och jag passar bättre nedanför scenen, det är vilsammare! Rock on!

    SvaraRadera
  11. Intressant, ser fram mot mer japansk öl. Changs risblaska står jag inte ut med. Sen är ju Carlsberg på g igen efter förra fadäsen med Chang.

    Efter vad jag sett så är dock fortsatt Chang nr 1, i försäljning. Singha satsar på att branda och bli thailändarnas finöl..

    Hälsningar från Angkor Wat

    SvaraRadera
  12. rlia, jag har aldrig varit till Angkor Wat - nu blev jag avundsjuk!

    Vi måste ha tillgång till olika ölförsäljnings-statistik. Enl de uppgifter jag sett tappade Chang täten 2007.

    Men statistik kan ju vändas som man vill så vi har säkert rätt båda två ;-)

    Chang är redan på hugget här på Phuket. Nu finns öltält lite här och där, bland annat utanför Central Festival.

    Vet du vem som ska bli återförsäljare till Carlsberg denna gång? Chang blev dom ju så osams med så det lär väl inte vara dom va?

    I ärlighetens namn dricker jag Heineken ;-)

    SvaraRadera