fredag, november 20, 2009

Toppshopping

Många turister i Thailand åker till marknader för att fynda. Dom trängs, trivs och prutar, men jag som inte gillar trängsel trivs inte alls och tar moppen till toppen! På Phromthep Cape, Phukets södra udde, finns vidunderlig utsikt och en radda småbutiker. Jag besöker min favoritbutik där tre, inte alltför unga damer håller hus. En har blonderat håret så hårt att det inte ser klokt ut. En kämpar med glasögonen som hela tiden vill trilla av nästippen. Den tredje verkar mest fika. Dessa damer ger mig minst 20% rakt av så jag slipper pruta.

Igår handade jag så mycket att damerna gav mig snören så jag kunde bilda fast påsarna på moppen. Förutom en blus till mig själv blev det ett tiotal kuddvar, ett sängöverkast-set i sex delar och en löpare. Allt till det facila priset 2000 baht. Damerna var nöjda och jag var nöjd. Nu ska jag ner till huset och se om det jag såg i fantasin ser lika bra ut i verkligheten.

8 kommentarer:

  1. Där vi olika, du och jag Marie.
    Jag prutar på allt.
    Fast jag har också fasta rabatter
    20%hos bagaren,20%på lunchen,ca 25% på beachen trädgårdsmästaren undrar var jag lärt mig pruta på Thai,"Låt nåi dai mai"
    Men jag är inte naiv, Farangen betalar alltid för mycket.
    Även om jag tjatar "no Farang price" till elektrikern "no,no", säger han "same Thai"och så går jag på det!

    SvaraRadera
  2. Så länge man själv är nöjd är mitt motto....

    Min make ber mig ofta stanna kvar i bilen eftersom allt blir så dyrt när jag öppnar dörren och sätter ner tån på marken.

    Jag skickar hushållerskan till marknaden för att köpa mangos,, det blir billigast så!

    Kul med nya textilier, jag är säker på att det kommer att bli snyggt!

    SvaraRadera
  3. Då ska jag spana in butiken där denna "ultra-blondin" håller till. Räknar inte med att få samma rabatt men kan ju vara värt ett besök för att beskåda dessa 3 damer. Och kuddvar är alltid bra att ha för mycket av!

    Trevlig helg på er!

    SvaraRadera
  4. Jag gillar inte heller trängsel...


    men den här gillar jag:
    Du måste kolla NU
    http://www.tackfilm.se/?id=1258744920053RA87

    kram
    F.ö en mycket svensk företeelse

    SvaraRadera
  5. Vi var dit upp när vi lånade din moppe..å de va billigt.kommer jag ihåg..å lugnt å skönt att handla där..Här i Vällingby får vi hållas med Åhlens elr Hemtex..men de går inte bra att pruta..:)

    SvaraRadera
  6. Snål-Pelle ;-) då kan du shoppa åt mig! Jag avskyr att pruta men du verkar verkligen va bra på det. 25% på beachen har jag aldrig hört nån mer som fått.

    Katarina, vi tänker lika och städerskan får handla frukten här också. På ett sätt är det bra - jag har anledning att inte fara runt och köpa saker, det får andra göra.

    Hannele, jag uttryckte mig lite fel. Hon är inte ultrablondin, hon är ultramisslyckat blonderad... hårfärgen är ljust orange med svart botten! Och jag är säker på att du får får minst lika bra pris, jag är dålig på att pruta.

    Rakel, Har sett den tidigare men gissar att det är annan huvudrollsinnehavare på din film ;-) Ska kolla senare. Andra som råkar se detta och ej sett filmen, titta - den är riktigt kul!

    Anki, va prutar dom inte på Åhlens!? ;-) Shoppa inget, sparpengarnaså ni kan övervintra här i Thailand nästa år igen!

    SvaraRadera
  7. Jag saknar bild på detta kära Malee...
    Hoppas att ni får en trevlig helg. Hälsningar från ett svalt Bangkok/S

    p.s hoppas att det inte blir dubbla inlägg nu igen d.s

    SvaraRadera
  8. Susanna, saknar bild på vad?

    Det blir bara dublla inlägg när vi pratar om öl ;-)

    Ha en trevlig helg däruppe i Bangkok du med.

    SvaraRadera