fredag, november 06, 2009

Thailändsk doftgran


Visst är de thailändska "doftgranarna" vackra? Billigare och mer läckert doftande än de svenska är de också. Att dylika skapelser bara kostar 20 baht är egentligen inte klokt! Blommorna måste väl kosta något i inköp. Det finns tre rosenknopar, tre utslagna rosor, tolv jasminknoppar och tre bananblommor i den här. Någon måste dessutom sitta och trä blommorna på trådar. 20 baht!

Just denna "gran" inköptes på vägen till Kanchanaburi och spred väldoft i vår bil i hela två dagar innan den skrumpnade ihop.

6 kommentarer:

  1. Ja hur bär dom sig åt, en orkidé kvist, med 10-12 blommor lite grönt 10 bath, jag tror dom plockas i norra Thailand, eller Laos eller Burma eller något annat land?

    Hustrun undrar inte längre om jag gjort något fuffens när jag köper varje gång jag är hos bagaren.

    SvaraRadera
  2. Det skulle varit Pelle-Kvist i förra kommentaren, men den brast den kvist jag satt på.
    Datorn hann före.

    SvaraRadera
  3. Ja de är vekligen fina och välgjorda samt otroligt billigt! Det kan inte bli mycket lön för mödan.

    SvaraRadera
  4. Väldigt vackra och jag nästan känner doftern hit, den skulle sannerligen göra sig i min gamla cittra.

    SvaraRadera
  5. Det är lite skillnad mot dom där super-äckliga "raggar-granarna" som säljs här! Får nog införskaffa en sådan fin "thai-gran" och hänga på moppen i dec. Eller varför inte i hjälmen?!

    SvaraRadera
  6. Pelle - huvudsaken du inte är en dyskter-kvist!

    Annika, inte många baht förtjänst där.

    Åsa, om du hänger en i din bil så kanske den håller otroligt länge. Frusna blommor håller väl ;-)

    Hannele - klart du ska ha en doftgran i hjälmen!

    SvaraRadera