tisdag, november 24, 2009

Handtvätta med tvättmaskin


Jag har gnällt lite på att det är svårt att få vittvätt tvättad vit när man lämnar till tvätteri i Thailand. Det har tydligen Ging noterat, härom dagen kom han hem med en tvättmaskin som han hade köpt för 500 baht (strax över hundralappen).

För den summan förstår ni att det inte är en helautomatisk Electrolux precis ;-) Det är inte ens en halvautomatisk maskin - det är mer en leksak! Man fyller manuellt
vatten i maskinen. Man tömmer den manuellt. Det enda man inte gör på egen hand är att gnugga rent. Luckan till vänster är för tvätt, under luckan till höger finns en centrifug. Den har så bra fart att man måste hålla fast maskinen för att den inte ska dansa iväg när den pressar ut vatten!
Döm om min förvåning när det visade sig att denna lilla plastleksak tvättar jättebra! Så nu kan jag bleka det som blivit grådaskigt och gulnat. Kritvita handdukar hänger ute i vår trädgård.

8 kommentarer:

  1. Vit tvätt som inte är vit längre, jo det problemet har vi också!

    Det tar emot någonstans i mitt hjärta att använda så mycket blekmedel, men min hushållerska, undrar om jag ska ha tvätten tvättad eller ren?

    Se bara till att ni inte får vibrationsskador,, tvättmaskiner har ibland en tendens att vandra omkring! Vet av egen erfarenhet!

    Lycka till med fyndet.

    SvaraRadera
  2. Påminner mig om en gammal historia. En man hade stolt införskaffat den första elektriska tvättmaskinen i byn och alla kom för att titta på "premiär-tvätten". När programmet för centrifugering satte igång började den dåligt balanserade tvättmaskinen att flytta sig. Då skrek den nyblivne ägaren: ur vägen allihopa för nu ska hon ut och hänga!

    Vilka fynd han gör Ging!

    SvaraRadera
  3. Vilken bra investering..!Nu kan ni öppna bleknings laundry..för kräsna svennskar som vill ha vita kläder..Jag drabbades när vi åkte från Kamala till Chiang Mai av detta med grå-ljusblå bleka f.d. vita byxor..Va säkert in på 100 laundry i Chiang Mai..men dom förstod inte mitt problem.Nu är dom vita igen..iaf..

    SvaraRadera
  4. katarina, det är väl vattnet i vår del av världen som inte är lika klart som i Sverige förmodar jag. Och tvättmaskinerna lättare kanske - därför dom dansar?!

    Hannele, synd att historien inte är sann ;-) Trevlig resa!

    Abkiii - ja det är därför jag ger upp och bleker själv. Har ett antal gånger försökt fått tvätteriet att göra det, men nejnej - det gåååår inte! Fast jag tänker inte tvätta åt andra...

    SvaraRadera
  5. Pelle-The Iron Man25 november 2009 kl. 16:26

    Vi har bly modellen, den står still,
    inköpt på en dags tripp till Kao Lack
    för 2900 bath (farang pris)
    Medresenärerna fick stora ögon.
    Hustrun blötlägger först, det är sällan jag lägger något i blöt.
    Jag tar hand om finliret "Stryker tvätten"
    Jag är "The Iron Man"

    SvaraRadera
  6. Pelle, jaså det är du som är strykpojke?

    Originellt att shoppa tvättmaskin på utflykt til Khao Lak. Det kan vara värt en del för att slippa hålla i maskinen varje gång man ska centrifugera...

    SvaraRadera
  7. Javisst, det gäller att inte "stryka på foten"
    Hur kan man ha två stavfel på två ord? Khao Lak. Ortsnamn skall man kolla.

    SvaraRadera
  8. SlarvPelle, det gör inget. Jag blir inte lack om du stavar Lak som Lack. Skriver själv så snabbt att jag snubblar runt på tangentbordet rätt ofta!

    SvaraRadera