tisdag, oktober 06, 2009

Matminnen


Jag och min mage är mycket tacksamma för att vi(!) är gifta med Ging. Jag får äta så mycket gott som jag aldrig skulle hittat utan honom. När vi var i Ban Krut tyckte Ging vi skulle ha lite koreansk barbeque. Vi for iväg på matexpedition till Bang Saphan för där finns ett område med flera såna restauranger. Ingen har västerländsk skylt.

På den restaurang vi valde satt många ungdomar i skoluniform, koreansk barbeque är väldigt populärt bland studenter. Man får umgås länge medan man tillagar maten och det är billigt, mycket billigt. Vi fick in skålar och tallrikar med grönsaker, kyckling, bläckfisk, nötkött, nudlar och starka såser. På borden finns grill inbyggd, personalen kom med glödande kol och Ging satte igång att grilla. Jag åberopade min okunskap och satt, lat som jag är, och tittade på.

Det var gudomligt gott och ett väldigt trevligt sätt att inta en lång lunch. När notan kom blev jag rejält förvånad. Hela kalaset kostade 120 baht. Vi hade, förutom all mat, druckit 3 Coca-cola och avslutat med en skopa vaniljglass!


11 kommentarer:

  1. Vilken härlig lunch! Inte alltid som såväl mat & dryck och priset är perfekt.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Vilken läcker matbild. Jag vill också prova, finns det såna restauranger på Phuket?

    SvaraRadera
  3. Rakel, visst är det fantastiskt pris för allt det där!

    Lotta, jajamensan - Yummy var ordet!

    Lena, Jag vet att du kan äta koreansk bbq bla på en av Marina Phuket resorts restauranger. Men då handlar det om ett betydligt högra pris! Det kanske finns fler men jag känner inte till några tyvärr. Om någon annan vet kan ni väl kommentera, tack!

    SvaraRadera
  4. Pelle-Storätare6 oktober 2009 kl. 14:41

    Där har vi en sak gemensamt Marie, jag tittar också "storögt" på när hustrun lagar mat men det är en svår konst det där, har inte lärt mej särskilt mycket på över trettio år
    men jag är "fena" på att duka av och putta in i diskmaskin, även om hustrun klagar: "jag har aldrig haft så mycket kantstött porslin" det slipper vi som äter ute jag trivs bra i "Thailandet" för vi äter också ute en gång om dagen.

    SvaraRadera
  5. Christer Scherloff6 oktober 2009 kl. 14:56

    Det verkar vara något i stil med det jättestora stället "Goong Kata" som ligger i utkanten av Phuket Town. Där får man själv ta för sig från långa bord med räkor, kyckling, nöt- och griskött, nudlar m.m. och sedan grilla vid bordet på en liten sorts grill som personalen ställer på glödande kol. Det kostar nästan inget med våra mått mätt. Tror dock inte att det stället är koreanskt på något sätt utan det är nog thailändskt. Har ni varit där?

    SvaraRadera
  6. Ja, det brukar bli ett par sådanna där middagar hos oss när vi är i Thailand.

    SvaraRadera
  7. Men vad ni kostar på er!!! Själv får vi sitta och gnaga på vårt älgkött som vi hämtat i skogen alldeles själv.Kram, saknar er.

    PS. Hoppas nätet funkar nu.

    SvaraRadera
  8. Mumsigt och bra pris!!!
    Hälsn Stina

    SvaraRadera
  9. Det vill vi äta när vi kommer ner!
    Det är nedräkning nu.
    Rose-Marie och Håkan

    SvaraRadera
  10. Pelle Storätaren, du och jag är smarta - vi får äta utan att jobba ;-) Jag diskar också...

    Christer, tack - nu vet både jag och Lena c ett nytt ställe för middag! Ang koreanskt, thailändare har restaurangerna men de kallar att äta på det viset koreansk eftersom det kommer från Korea. (åtminstone sägs det att det kommer från Korea,säker kan man aldrig vara)
    Smernaz; går ni till restaurang och äter eller lagar ni hemma?

    Brita, mums var ordet! Kram

    sa, visst är vi lyxlirare, hahaha! En älgstek skulle sitta fint. Njut av naturens skaffning. Nästa år kan du laga till steken i nya fina köket! Kram

    Swe-Thai, det finns säkert såna här restauranger där upp i ert område också. Fråga en thai.

    RM & Håkan; vi tar den p åPhuket då va... liiiite lång resa till den vi besökte (9-10 timmar i bil)

    SvaraRadera