tisdag, april 14, 2009

Storebror ser sig


De röda demonstranterna är på väg hem, men det går sakta. De som varit på protestplatsen måste visa ID-kort för att släppas ut. De måste hålla upp sitt ID-kort medans militären tar en bild. Storebror inte bara ser dig, han fotograferar också.

Massor av bussar hämtar upp de röda för att skjutsa dom hemåt och tågtrafiken har återupptagits vid Hua Lampong. Varuhusen har också öppnat.

Apropå polisen, nu när det är slut på protesterna har de helt magiskt dykt upp igen och står och kliar sig på magen vid avspärrningarna.

Sammanfattning: 123 skadade och två döda. Värden för många miljoner baht förstörda. Uppnått mål: internationell uppmärksamhet (både negativ och positiv) men inga politiska resultat - inga förändringar - inget nyval - inte ens någon minister har avgått.

8 kommentarer:

  1. Hej!

    Tack för enastående rapportering!

    Jag undrar om det verkligen är över?
    Precis som du skriver så har de ju inte åstadkommit ett jota mer än internationell uppmärsamhet.

    Rosarin

    SvaraRadera
  2. Jag säger detsamma! Har läst bloggen varje dag den senaste tiden. Hoppas det blir lugnt nu.

    SvaraRadera
  3. Det känns lite tveeggat att önska att allt blir lugnt nu, för det kan ju dessvärre innebära att den kanonfina blogg-rapporteringen minskar här på Ging & Maleé - hoppas att jag orroar mig i onödan.

    Keep up the good job!

    Ha dé bra
    SiamNilsson

    SvaraRadera
  4. Skönt att det är över, jag kommer inte att sakna just denna bloggrapporterin, utan ser nu fram emot trevligare saker. Skönt är det också att liksom inte oroa sig på andra sidan jordklotet, ha det bra! Kram

    SvaraRadera
  5. Tack för all info, ovärdeligt när man snart skall ner igen!

    SvaraRadera
  6. Alla: Tack för tack!

    Rosarin: Över? Tjaaa - jag tvivlar. Men jag tror att Herr Abhisit fattar att det måste till försoning och förändring i landet. Hoppas att han kan övertyga resten av de stela gubbarna att reformer måste till... så jag hoppas - men tvivlar.

    Herr Nilsson: Det var också ett sätt att se på saken ;-) Jag är gärna utan Action-movie-Thailand en stund! Jag garanterar att bloggandet minskar nu. De senaste dagarna har jag legat på 5-6 rapporter per dag. Det är mycket det, nu vill knoppen och kroppen bloggvila lite...

    Åsa, lovar lite mer thailändska vardagslunk och solskenshistorier framöver, haha.

    Lotta, trevlig resa!

    SvaraRadera
  7. Hej Malee,

    Tänkte jag skulle puffa för min nya blogg från Chiang Mai. Inledningsvis har jag unika bilder från protesterna i Bangkok. :)

    http://norrbaggen.thailandgajden.se/

    (Michael från Phuket Gajden)

    SvaraRadera
  8. Hej Michael! Hoppas allt är bra med hela familjen. Häftiga bilder! Jag lägger genast ut din blogg bland mina länkar.

    SvaraRadera