måndag, april 13, 2009

Natten var INTE lugn i Bangkok

Sent inatt gav Abhisit ännu ett tv-tal, nu med alla regeringens nyckelmän på plats bredvid honom för att visa att regeringen inte är splittrad. Han sade "regeringen är enig, militär och polis står beredda. Ge oss fyra dagar för att återställa lugnet"

Vid 04-tiden gick militären in vid Din Daeng. Tårgas och vattenkanoner (Happy songkran?!) användes för att skingra demonstranterna, man har även skjutit varningsskott i luften. Runt 50 personer skadades vid sammandrabbningen, inga dödsfall har rapporterats (sammanlagt är 77 skadade just nu). De röda körde en tankbil med eldfarlig gas in vid hyreshus vid Din Daeng för att stoppa militären, till de boendes stora skräck! Tankbilen kördes senare därifrån.

Militären rensade området och har nu fortsatt mot Victory Monument. Temperaturen stiger vid parlamentet, demonstrationens huvudpunkt, där man förväntar sig att bli attackerade av militären under dagen.
Din Daeng kan ses som uppvärmning - där fanns bara ca 300 demonstranter...
De röda blockerar forfarande vissa korsningar i staden och Centralstationen i Bangkok, Hua Lampong är stängd!

1 kommentar:

  1. Jag känner stor sorg över allt som händer i mitt hjärte-land! "Varför skola männskor strida.......?" Jag sänder mina varmaste tankar till er och hoppas att det snart blir lugnt, så att alla kan ägna sig åt vettigare saker.
    Min kärlek till er!
    Kramar

    SvaraRadera