söndag, april 12, 2009

Thaksin ringde nyss...


De demonstrerande röda tog nyss emot ett efterlängtad videosamtal som sändes på stora TV-skärmar. Naturligtvis var det Thaksin Shinawatra, Thailands mest älskade och hatade man, som ringde.


Han sade:
Nu är det en gyllende tid att stå upp mot regeringen då de skickat ut soldater på gatorna. Nu är tiden inne för "Folkets revolution" . Jag är redo att komma tillbaka till Thailand för att leda folket i kampen för demokrati. Tillägg lite senare, jag kan ha fått fel översättning... Alternativt sa Thaksin: Om regeringen tillåter militären att använda våld mot demonstranterna - då kommer jag hem och leder er i en Folkets revolution! Jag tillåter inte att de använder våld mot er demonstranter.

Jag måste säga att det låter troligare i mina öron, och dessutom smartare... Regeringen vill nog INTE ha honom i landet som nån sorts gerillaledare.
Språk ÄR svårt!

Jag vet inte vad jag ska säga - jag har ont i magen... och det beror inte på att jag hungrig!

Tillägg klockan 20: Soldater från 56 kompanier ska hjälpa polisen att upprätthålla (genomföra?) undantagstillståndet. Militären har rensat upp sex stora korsningar i Bangkok som var blockerade av röda demonstranter.

Så här såg det ut på TV för en stund sedan. Thaksin talade med hela kroppen, viftade med armarna och dunkade näven i bordet. Andra bilden är från utanför regeringsbygganden där den största skaran röda demonstranter finns - det jublades rejält under hans videotal.





11 kommentarer:

  1. Hej malee,

    Har du en länk eller någon slags källa till vad Thaksin sa?

    Tack för att du bloggar för fullt.


    Jonas

    SvaraRadera
  2. http://www.nationmultimedia.com/breakingnews/30100360/Thaksin-makes-phone-in-calling-more-to-join-rallie

    Sen pratar de RÄTT mycket om det på TV just nu ;-)

    SvaraRadera
  3. Hej Malee!

    Ja, detta är gräsligt - lyckades undvika alla rödklädda med en hårsmån idag - stan är stor. Jag trodde att det skulle ta slut nu när Songkran börjar....men icke

    Jag undrar verkligen hur detta skall sluta. Har också ont i magen - fortsätt gärna att rapportera
    mvh Susanna

    SvaraRadera
  4. Hej Susanna. Du är ju fotograf - ut med dig ch fotografera, lämpligen klädd i någon icke-politisk färg. Vitt eller svart, kanske?

    Å tänk va skoj i morgon: Du blir mer eller mindre dränkt av Songkran-tokar som förstör dina kameror, sedan blir du jagad av politiska tokar av olika färg... nääää - jag ändrar rekommandation: Stanna hemma och titta på TV! ;-)

    SvaraRadera
  5. Det verkar helvilt där borta för tillfället! Jobbigt när det blir så.

    Är turistorter fortfarande säkra?

    SvaraRadera
  6. WEirdo - ja de olikfärgade kontrahenterna spar pengar åt mig. Jag behöver inte hyra actionfilmer just nu, vi har direktsända actionrullar på tvn... ;-)

    Turister är helt säkra, utlänningar har inte med saken att göra. Fast jag skulle passa mig i Bangkok just nu, de är oroligt på många ställen och man kan komma i vägen...

    SvaraRadera
  7. hi,

    första gången på denna blogg, bor i Singapore och flög precis tillbaka hem från Bangkok som jag upplevde som en vanlig helg...
    Fortsätt blogga och uppdatera - väldigt bra...

    Olle i Singapore

    SvaraRadera
  8. Hej.
    Ser att du uppdaterar väldigt mycket vilket är bra tycker jag. Jag kom in på din blogg av en slump när jag letade fakta till min inlämning i samhällskunskapen. Jag har en fråga till dig. Eftersom att du har koll på vad som har tidigare i Thailand och nu så undrar jag om du bara kan hjälpa mig med viktiga punkter i konfliktens historia och lite fakta om det. Den har pågått länge men jag har fokuserat på 1900-talet då det startade på riktigt fram till idag. Vore tacksam för svar snarast.
    Ha det bra =)

    min mailadress: elinstenvall@hotmail.com

    SvaraRadera
  9. Vilken röra, följer din blogg, här hemma i Sverige sägs det en del, men inte så mycket. Tack för det flitiga uppdaterandet.

    SvaraRadera
  10. Det är tempting även om jag inte är Pressfotograf.
    Men ja, jag kanske ger mig ut ändå - adjöööö...

    Fast vänta nu det är ju Songkran - Vatten, vatten äh, jag kanske stannar hemma och tittar på TV.

    Hatar denna dag lika mycket som du/mvh Susanna

    SvaraRadera
  11. Hej Olle & välkommen! Om man inte var på fel ställe märkte man inget i helgen. Fast å andra sidan fanns det ovanligt många fel ställen ;-)

    Elin; jag mejlar dig.

    Anonym; röra är dagens underdrift ;-) Jag hoppas det lugnar ner sig snart, men jag tvivlar tyvärr.

    Susanna; Vi kanske skulle starta klubben VVS - som i detta falla inte betyder "Värme, ventilation och sanitetsteknik" utan VÅGA VÄGRA SONGKRAN ;-) Hej från en som inte går ut idag!

    SvaraRadera