fredag, mars 27, 2009

Demonstranter och allmosor


40 000 rödklädda demonstranter samlades vid regeringsbyggnaden i går, den största protesten sedan Abhisit blev premiärminister. Thaksin pratade kort per telefon och kommer att ringa in även ikväll. På lördag planerar han att tala om hur landets ekonomiska kris ska lösas(!).

Idag tänker de visst marschera till stadshuset för att protestera mot att Bangkoks administrativa enhet inte försett demonstranterna med bajamajor!

När demonstranterna flödade in mot regeringskvarteren var
premiärminister Abhisit ute och gav bort checkar. Närmare en miljon människor runt om i landet hämtade 2 000 baht var bara igår. De som fick checkarna var bland annat de som är medlemmar i socialförsäkringen (SSO) och statstjänstemän som tjänar minre än 15 000 baht i månaden. Nu undrar jag om jag missförstått något eller om de riktigt fattiga inte för något?! Risbönder och innehavare av matkärror tillhör sällan organisationer.

Smör-pengarna, f’låt, gåvo-checkarna är en del av det ekonomiska stimulanspaket som regeringen beslutat om. Regeringen påpekar att pengarna är till för att konsumeras! Shoppa sig ur kris - är det så klokt det? En del rödklädda tog emot sin check och gick till demonstrant-högkvarteret och donerade pengarna till protest-kassan.

Jag har lånat bilden från Bangkok Post.

3 kommentarer:

  1. Det är bra med dina informationer på bloggen. Då har man en chans att hänga med i vad som händer. Här ute på gatan var det lugnt när jag hämtade in tidningen. Bara kallt och några stjärnor. Nu bara minus 12,4 grader.
    Nu ska jag ta en titt i Falu Kuriren. Där finns nog inte lika dramatiska nyheter. Men man vet aldrig. Jag såg att förskolebarn hade blivit bjudna på dålig kalops. Så de kanske också protesterar och behöver bajamajor snart.
    Kram

    SvaraRadera
  2. "ag såg att förskolebarn hade blivit bjudna på dålig kalops. Så de kanske också protesterar och behöver bajamajor snart." Haha - kanske det!

    Ha det så bra i "bara" minus 12,4! Här har vi nog runt 30 gissar jag på, och solsken förstås ;-)

    Kram

    SvaraRadera
  3. Förresten Brita, borde inte du sova nu? Klockan borde vara hav fem på morgonen hos er!

    SvaraRadera