onsdag, mars 25, 2009

Torsdag är röd dag i Bangkok


I morgon, torsdagen den 26 mars ska de röda ut och gå. De ska inte ut och promenera för nöjes skull, utan för sitt missnöjes skull. De ska marschera till regeringshuset i Bangkok för att visa sitt missnöje. Igen.

Att de är missnöjda har jag full förståelse för. Har någon av er sett ens den minsta lilla ansats till att dra de gula inför domstol för allt de ställde till ifjol?

Thaksin, han ringer och ringer. Jag får associationer till "ET call home".
Han tjatar en massa tycker jag, men det kanske är thailändsk retorik. Han har även börjat anklaga specifika personer för att ligga bakom kuppen 2006. Om han har rätt eller inte börjar bli oväsentligt.

Om han nu, som han säger - bara vill Thailands bästa - tycker jag han ska lägga av och möjligtvis se till att de röda får någon ny att lyssna på. Om de röda ska komma någon vart behöver de en ledarfigur. En ledarfigur som är i landet och som inte är dömd för korruption.

Hittills har de röda demonstranterna betett sig bättre än de gula, men jag gillar inte skotttavlan i mitten av bilden. Träna skytte mot bilder av premiärministern med flera hör inte hemma i fredliga protester.

Fler och fler röster höjs i Thailand och utomlands som stöder de röda och anser att demokratin tagit ett stort steg tillbaka. Att dessa röster hörs är ett steg framåt. Ett steg bakåt är det faktum att thailändsk censur blivit än hårdare. Internetsajter stängs ned, folk arresteras. Folk tystnar av rädsla för repressalier.

Vi får se hur morgondagen utvecklar sig.
Hoppas det inte urartar. Premiärminister Abhisit väljer att inte arbeta från regeringskansliet. Det kanske är klokt.

PS. Det håller på att urarta på gränsen mellan Kambodja och Thailand just nu. Kambodjanerna påstår att thailändska soldater är på deras sida! USCH!

2 kommentarer:

  1. Hur orkar dom? När man kan njuta av livet och samvaron med varandra. Det känns helt onödigt. Men världen lär nog aldrig se annorlunda ut. Tyvärr.
    Jag kör med bruna kläder så behöver jag inte bli indragen i något.

    SvaraRadera
  2. Jag är glad att dom orkar Brita. Annars kan den gamla eliten köra igenom förslaget som tar bort den gnutta demokrati som finns.

    Fast jag klär mig nog i andra färger jag med ;-)

    SvaraRadera