tisdag, november 25, 2008

Söta tempelbesökare


Dessa söta ungar hittade jag inne i templet Wat Chalong. Ett tempelområde som helt klart är värt ett besök. Guld, guld och åter guld. Det är ett levande tempel så här kan du se thailändare be, skänka gåvor och tända rökelse.

Du kan även få en spådom med hjälp av trästickor. Du skakar en burk fylld med stickor och den som sticker ut kollar du numret på. Sedan tar du en lapp med det numret i skåpet bredvid. Du behöver en thailändsk kompis, spådomen är på thailändska.

Spådomar av alla de slag gillas av de flesta thailändare, så det sitter alltid några på knä framför Buddhastatyerna och skakar. Mammans till de söta barnen vad upptagen med trästicks-skakande när jag tog bilden. Tydligen fick hon en bra förutsägelse - hon log likt en sol när dom gick ut.

Att sedan marknadsstånden utanför håller bra priser på storskjortor, byxor och sarongen gör det hela inte sämre. Jag fyndade en skjorta för 180 baht. Jag har en sedan förr men den betalade jag 250 baht för.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar