tisdag, november 11, 2008

Ett inlägg jag inte ville skriva...


... tyvärr verkar mina spådomar redan vara bister verklighet. Thailändska myngheter har fått in så pass allvarliga uppgifter att premiärministern i eftermiddag gick ut och sade: Undvik folksamlingar, parker och andra platser där det är troligt att bomber skulle kunna brisera i Bangkok från och med söndag 16 november!
Varför inget kommer att hända (om det nu händer) förrän söndag och senare beror på att prinsessan Galyani Vadhana ska kremeras på lördag om jag fattat rätt. Men jag kan ha fattat fel eftersom Bangkok Post säger att:
The government is concerned because the royal cremation ceremonies of the late Princess Galyani Vadhana, elder sister of King Bhumibol Adulyadej, will still be underway on November 16 .

Polisen säger att de hållit flera grupper under uppsikt den senaste tiden och att de arresterat flera personer med sprängämnen. HUVVA!! Inte igen, PLEASE!
Om du kommer att vara i Bangkok, gör som dom säger: håll dig borta från platser med mycket folk. Det gäller även shoppingcentrum! BETTER SAFE THAN SORRY!

TILLÄGG EN TIMME SENARE; det finns olika uppgifter om vad som sagts. I Bangkok Post skriver dom att PM sagt: Jag är oroad inför Loy Kratong (12 NOV), snälla undvik ställen där många människor samlas (en omöjlighet under Loy Kratong!) Han säger även att han INTE informerats av underättelsetjänsten att det smugglats in vapen som skulle användas i en attack på söndag?!

Jag får inte ihop det... finns det info om ev attack som han inte informerats om eller är attacken en nyhets-groda?!

3 kommentarer:

  1. Det intressanta i ditt citat förefaller vara att regeringen är mest är orolig att kremeringen skall störas..

    Det kan ju faktiskt dö människor också..eeh

    SvaraRadera
  2. Vad hade du väntat dig Fotavtryck ;-) Jag tror att problemen kommer att eskalera efter Kungens födelsedag, det jäser både bland gula och röda. Men 5 dec vågar väl ingen störa.

    Jag tycker det är intressant att nyheten om varning from 16 nov publicerades och knappt hann ut till allmänheten innan den drogs tillbaka!

    Fick PM på nöten för att han skrämt turister eller vad hände? Bangkok Post brukar inte publicera nyheter och sedan dra tillbaka dom...

    SvaraRadera
  3. Som du sa, om folk kunde bli tjocka på rykten så skulle thailändarna vara tio gånger fetare än genomsnittsamerikanen

    SvaraRadera