måndag, augusti 11, 2008

Thaksin söker asyl i England!

Det var som attan, det trodde jag inte han skulle göra... men så är fallet. Thaksin Shinawatra meddelade idag per fax kl 11.50 (thailändsk tid) till TV-stationen NBT att:

Han flytt till England för att hans familj inte fick rättvis behandling i domstolarna eftersom hans politiska motsåndare påvekat rättsväsendet. Han sa’ också att det hade förekommit försök att mörda honom och att han intekunde lita på det nuvarande politiska systemet då kuppmakarna fortfarande höll landet i diktatoriskt grepp genom sina underhuggare!

Läs vad andra bloggares skriver om , , ,

4 kommentarer:

  1. Åh, det oskyldiga lilla lammet, vad synd det är om honom och hans familj som ju aaaldrig gjort något fel. Som att stoppa fingrarna i statens kassa mm. Hoppas han får asyl som är så oförstådd. Och hotad har han blivit också, för hans underhuggare har väl aldrig hotat någon???

    SvaraRadera
  2. Njaa - vet inte om jag håller med om bilden av Taksin. NEJ - han tycker inte han är oskyldig (problemen i söder och drogkriget är två stora misstag) och jag tycker definitivt att han borde kommit till sina rättegångar...

    Men det extrema hat som finns emot honom anser jag vara överdrivet. Tala om för mig en enda politiker i modern tid i Thailand som betett sig helt rätt! Inkluderar även militärregeringen i detta då de minsann var precis lika korrumperade som vilken annan politiker i landet men de hade gevär riktade mot befolkningen och fick på så sätt genom en konstitution som rentvådde dom i förväg och fastslog att de inte kunde ställas till svars i efterhand.

    Problemet med Taksin bygger delvis på att han retade de mäktiga. De sociala reformer och skatter som planerades skulle gräva ur de rika Bangkokbornas skattkistor, det går inte för sig! De rika vill absolut inte betala något, men de vill bestämma - precis allt!

    Återigen vill jag förtydliga; Jag är inte speciellt förtjust i Taksin! Däremot är jag förtjust i demokrati - något landet lider stor brist på och man kan ju säga att Taksin får smaka på sin egen medicin. Han var rätt duktig på propaganda mot andra, de som nu svartmålat honom kanske lärt sig av honom?

    SvaraRadera
  3. Aj fan, har väl läst fel tidningar...

    SvaraRadera
  4. Eller oxå leker jag djävulens advokat nu ;-) Jag fick varningar under Thaksins tid att jag borde vara försiktig eftersom jag kritiserade honom så hårt...

    Och jag tycker att PR-geniet gjort en miss som inte sökte asyl tidigare pga militärkuppen. Undrar om de verklien kan ges asyl för att frugan blivit dömd till fängelse!

    SvaraRadera