söndag, augusti 31, 2008

Läget i Thailand söndag 31 augusti


Sammanfattning av dagens händelser:

Utanför parlamentet demonstrerar DAAD för regeringen, PAD demonstrerar mot regeringen bredvid. Än så länge har de två grupperna inte drabbat samman, men även polisen står beredda bredvid demonstranterna.
Inlägget uppdateras, det nyaste i rött.


Samak är INTE känd för att vara diplomatisk i sina uttalande. Thailändare säger att "han har en mun som en hund". Idag har han kritiserat säkerhetsstyrkan på Phukets flygplats: "De är tränade för att kunna klara av terrorister. De borde kunna stoppa obeväpnade demonstranter". Han angriper media för att vara partiska (jag är böjd att hålla med honom), och skäller ut dem för att de spekulerar om hans avgång. Han säger också att PAD skrämmer honom inte och att han tänker inte låta dom förstöra demokratin i landet. För övrigt har han inga planer på att avgå.

Klockan 14.00 startade det stora politiska krismötet med under- och överhuset. Samak sparkade igång tillställningen genom att be folk att säga sitt hjärtas mening... och de gör dom! Det gör även Samak, så där står vi nu. Spänt men lugnt. Det är efter krismötet det kan komma bli otäckt, beroende på hur det går.

kl 17.30: Transportministeriet planerar att sätta in andra istället för de hundratals strejkande (de strejkar inte egentligen, de är alla sjuka till förmån för PAD) för att få igång tågtrafiken. Jag undrar; ersätta med vika då? Lokförare växer väl inte på träd? Bangkoks polischef, ansvarig för att hålla ordning på demonstranterna har med omedelbar verkan flyttats till inaktiv tjänst.

kl 22.00 Det är fascinerande tyst, inga nyheter alls! Borde det lugna eller oroa? Jag hoppas det betyder att demonstranter, motdemonstranter, politiker och påtryckargrupper lugnat ned sig, men säker är jag inte!

kl 00.40 De politiska överläggningarna har avslutats. De kom fram till... öööh... ingenting verkar det som. Samak avslutade det hela med att säga att han tänker inte avgå! Det avslutar min rapportering för idag. I morgon är en ny dag, en ny vecka och en ny månad. Vi får se vad som sker då.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

4 kommentarer:

  1. Ja- lugna gatan var det här ja.
    Hoppas att det lugnar sig o inte lugnet före stormen.

    Skönt att flygplatserna är igång igen.

    ha det så länge!

    SvaraRadera
  2. Jag hoppas också att det INTE är lugnet före stormen... Ha det så bra ni med!

    SvaraRadera
  3. Jätteintressant att läsning! tack för uppdateringarna!

    SvaraRadera
  4. Ingen orsak anna. Jag uppdaterar delvis för mig själv också, så jag kan hålla isår alla för- och motdemonstranter ;-) det är inte alltid så lätt att hålla koll på svängningarna i thailändska politik!

    SvaraRadera