fredag, mars 28, 2008

Pippi på pippi

Om du gillar fåglar tycker jag att du ska åka till Koh Libong. Där finns det gott om bevingade djur att spana på. Fast dom är inte så fotograf-vänliga att dom flyger i grupp - jag har fuskat med bilden.

Vad har jag fotat? En fågel har kvittrat i mitt öra att Cotton-Johanna och hennes son kan ge mig klara besked! Nu ska vi strax åka och titta på trumstockar... det låter väl spännande ;-)


Hotelltips Koh Libong:
Lyxa till det på fantastiska Andalay Beach Resort eller bo billigt i enkel stuga på Libong Beach Resort.

11 kommentarer:

  1. Vad faderullan är trumstockar???

    SvaraRadera
  2. En trummis håller något i händerna som han slår på trummorna med ;-) det är trumstockar. Och vi har inte kommit iväg än - det är så hett idag att vi åker och shoppar framåt kvällen i stället.

    SvaraRadera
  3. Imponerande fågelbild, jag väntar med nyfikenhet på att se vad det är för sorts fåglar. Finns det fortfarande trumstockar som lyser? Jag har förreswten varit på en konsert som Ging skulle uppskattat, med fyra skickliga slagverkare. Ha en bra dag, själv skall jag nu äta en ostgiffel, dock ingen äppelmer =)

    SvaraRadera
  4. Här kommer svaret från sonen Liam ("första fågeln" är de flygande fåglarna och "andra fågeln" är den/de som sitter):

    hej!
    Den första fågeln (gladorna på bilden) heter braminglada på svenska och brahminy kite på engelska.
    den andra fågleln zomade jag in och fich se att det var två stycken! Alltså kan det vara nästan vilken storkfågel som helst men den korta näbben tyder på att det kan vara två tranfåglar på bilden.
    Det är så långt jag kan komma med denna bild,men en sak är säkert BILDEN ÄR KLURIG! ;-D
    ha det så bra
    M.V.H Liam

    SvaraRadera
  5. Åsa, klart det finns lysande trumstockar men det är nog inte det han är ute efter ;.) Ostgiffel kräver inte äppelmer numer...

    Liam: Tack för att du delar med dig av din kunskap! Du kan fåglarnas namn på flera språk också - jag är imponerad! Jag undrar bara; det är en fågel som är svart och vit som flyger, är det en braminglada också?

    PS. Hälsa syrran att hon ska kolla förra inlägget, det finns en väldigt söt vovve där!DS.

    SvaraRadera
  6. Den svart-vita kan vara en vitbukig havsörn (white bellied sea eagle) som också är ganska vanlig vid thailands sydkust.

    SvaraRadera
  7. Okej Liam jag litar på dig, vitbukig havsörn satsar jag på! Den är säkert vanlig - men oj va vacker den är när den flyger!

    SvaraRadera
  8. Många fåglar är vackra att titta på, så var det bra med den saken
    "Trummstockar" lurade jag ut att det är nog nog vad dom flesta kallar för "trummpinnar" och man blir ju "impregnerad" av dina foto kunskaper och "mix" i datorn
    Jag har precis lärt mig hur man krymper bilder för att skicka via mail,fasen jag ligger nog efter

    SvaraRadera
  9. Pelle; Jag tror nog att de flesta kallar trumstockar för trumstockar, inte pinnar ;-) Photshop är jättekul - och enkelt, det gäller bara att börja! När ska du börja blogga då?

    SvaraRadera
  10. OK. Vi säger väl det då, men om man "pinnar på" då?
    Har inte "Photoshop" på lap top, men det går kanske att ladda ner?
    Guava och jag något på gång, men om, "om inte om fanns skulle tjuren mjölka"

    SvaraRadera
  11. Jag har nog aldrig sett någon "pinna på" på trummorna... eller "stocka på" när dom har bråttom ;-)

    Jag vet nada och noll om PC:ar, är Mac-människa. Åsså är jag n sån där konstig en som Köper mina dataprogram.

    SvaraRadera