torsdag, maj 03, 2007

Alltför hårdhänt uppfostran

Var till en byggarbetsplats där mina kompisar ska uppföra ett hus. Dom gräver en brunn för hand - inte kompisarna förstås, utan inhyrda brunnsgrävare. Det skulle vara tre personer där enligt A men bara två grävde - en satt bunden på en jordhög bredvid!

Jag gjorde stora ögon och hade väldigt svårt att inte ryta till. Vad i hela friden håller dom på med! Man kan inte binda folk!

Men jo, det kan dom visst det. I detta leende, vänliga land är man stundom extemt hårdhänta och, i mitt tycke, fullständigt empatilösa. Grabbstackarn satt där för att hans arbetskompisar tyckte att han var en lat jäkel som måste lära sig en läxa. Så dom band honom och så satt han där i skamvrån (på skamhögen?) under flera timmar på eftermiddagen - stackars pojke - för det är bara en ung grabb!

Oh va’ glad jag är att jag är uppvuxen i snälla Sverige!

6 kommentarer:

  1. hehe, ja livet är inte alltid rättvist.

    Försökte svara dig på tisdagens inlägg men se det gick inte de...

    nej du känner nog inte mig men du har svarat mig några gånger i thailandsforum.se och , du verkar vara en sådan "goo" tjej så jag frågar igen,,skall regnet hålla i sig tror du ,,kommer ner 14 maj för 16 dagar i kata ,,vill ju inte bara ligga inne och dricka öl på hotellet,,men du kanske skulle hem till svedala igen nu. Följer dina bloggar med stort intresse skall du veta..inte lite avis på att du kan bo och arbeta där nere,,tills nästa gång ,lev väl och ta hand om varandra /Magnus (gasen69)

    SvaraRadera
  2. Va trevligt att jag är goo ;-)

    Regnet, jaa du - den som lever får se. Helt ärligt så regnar det som attan nu. Men inte hela dagarna. Idag skvätte det lite runt lunch och öste ner en timme på kvällen.

    Det finns alltså gott om tid att vara på stranden ändå. Fast nu när det regnar så pass så blir det strömmar också, så var försiktiga.

    Om ni vill dricka öl på stan tror jag Easy Rider i Kata Center håller öppet även under lågsäsongen ;-) Skål och ha en trevlig resa!

    Ni kommer ner dagen innan vi åker hem - jag tror vi båda ser lika mycket fram emot våra respektive resor...

    Ang kommentarer, blogger är lite knäppt. Ibland funkar det ibland funkar det inte.

    SvaraRadera
  3. Jag hade en jämrans tur att jag föddes i Sverige ser jag. Eftersom jag är en rätt lat natur så hade jag antagligen blivit bunden rätt ofta....

    SvaraRadera
  4. Ja ibland känns den här sortens...."uppfostran" vääääldigt avlägsen,MEN ibland så tror jag faktiskt att den skulle kunna göra effekt här i Sverige med.Inte på allt och alla men på en del skulle det nog göra nytta...(förlåt mig alla vänner av ordning nu)

    /supernollan

    SvaraRadera
  5. Det kanske är en illegal invandrare från Burma eller Kambodja, de behandlas inte särskilt väl har jag hört. De får ofta "jobb" på byggen och liknande grovjobb. Men, som sagt jag vet inte, jag sitter här hemma i trygga Sverige.

    SvaraRadera
  6. Nix, det är en pojke från Chalong! Men du har helt rätt, den importerade arbetskraften (i södra Thailand nästan uteslutane från Burma) behandlas inte bra!

    SvaraRadera