tisdag, april 10, 2007

Vår nya badrumskompis

Våra husdjur är inte så kramvänliga i år. Ormen har tack och lov slingrat iväg. Men den här nya kamraten hade jag kunnat vara utan. I går kväll när jag gick in i duschen fick jag syn på denna stora filur bakom fönsternätet.

Orm är bättre - spindlar kan krypa genom yttepyttesmå springor. Vilket den också gjorde, i morse satt den inne i badrummet - på väggen. Då tog jag fram dödar-sprayen! En spray som biter på det mesta och som förmodligen inte ens professionella skadedjursbekämpare i Sverige skulle tillåtas använda.

Spindeln masade sig iväg, men den såg inte döende ut. Så nu undrar jag var den är... gulp!

15 kommentarer:

  1. Fy tusan! Är det något djur jag har svårt för så är det spindlar!

    SPRING!!!!

    SvaraRadera
  2. Ja, spring fort!
    Rose-Marie

    SvaraRadera
  3. *brr* spindlar... skulle inte klara av att se en sådan i mitt badrum, speciellt när det är lite storlek på dem.

    SvaraRadera
  4. Tänk va mysigt med husdjur. Fast jag föredrar katter och hundar framför spindlar och ormar. De flästa spindlarna är dock ganska ofaliga så även de "Giftiga" om man inte är överkänslig. Din lilla "krabat" vet jag inte vad det är. Har för mig att det ska finnas en webbsida någonstans med "farliga" djur i Thailand.

    SvaraRadera
  5. Hej
    Den där hittar jag ofta i sovrummet, det är en ris-spindel. Helt ofarlig.
    Isaan bo

    SvaraRadera
  6. Haha, hade vi haft en sån hemma hos oss så har Stefan flyttat, allvar alltså!!
    Aldrig varit med om någon som är så hysteriskt rädd för dessa spindlar som han är! Så de ggr vi har såna inne hos oss så är det allt jag som får ta väck dem!
    Campingplats var det, drömmen för min del. Dessvärre så fick jag reda på att kommunen söker en person med kapital, inte mig då alltså :-(
    Jag trodde nog mer att man skulle arrendera den från kommunen!
    Kanske skulle börja introducera husvagnen i Thailand, med AC såklart, kanske fina affärer det!!
    Kram Carina

    SvaraRadera
  7. Precis en sån där hade vi hemma förra veckan. Utomhus som tur var. Den var nog 6-7 cm stor. Hoppade upp ur en blomkruka när jag vattnade. Jag höll på att hoppa över staketet...

    Annars har vi mest trevliga husdjur. Fast ekorren är jag lite sur på nu. Han käkar upp den skatliknande fågelns ägg.

    Det var rätt festligt igår morse när han, ekorren, fick på dängen av skatan.

    Satan i gatan vad arg den var, skatan.

    SvaraRadera
  8. Jag bryr mig inte om ifall spindeln är giftig - det är tanken på att vakna av att den promenerar över ansiktet jag inte gillar... och den är så stor, när den satt i badrummet tyckte jag till och med att den var gigantisk :-) Idag har spindeln lyst med sin frånvaro, det får den gärna fortsätta att göra!

    Anders: hur känns det att vara hemma då?

    Carina: Va synd, men idén med att importera husvagnar kan vara en hit!

    Isaan bo: det är tur jag inte bor i riktiga Thailand :-)

    Johan, skator är roliga, ekorrar också - fast de har kanske inte så kul tillsammans. Vår ekorre har försvunnit för tillfället, han har väl tagit songkran-semester.

    SvaraRadera
  9. Det är just spindlarna och ormarna som gör att jag inte vlii bo på landet i Thailand. Så var jag på Svenska Kyrkan mitt i Bangkok och pratade med förre prästen och då plötsligt dimper det ner en långt mer än metern orm två meter från vår plats...intressant var prästens kommentar men så är han skyddad av direktkontakt också!
    Kul att hitta den här bloggen. Hittade hit via den här sidan. Jag har ju ett både thaiintresse och korsordsintresse och dssutom medarbetar vi i samma tidningar.. Kom gärna över på ett besök hos tabberaset.

    SvaraRadera
  10. Det måste vara en bananspindel!

    SvaraRadera
  11. Lagers tabberas, Så en kollega har hittart hit - välkommen! Vad sa prästen när ormen föll?

    Kan stå ut med ormar och spindlar när jag slipper mössa och vantar :-)

    Gerd: Andra har sagt risspindel?!Hur som helst har de thai som inspekterat spindeln enhälligt sagt att den är ofarlig - så då bryr jag mig inte om vilket fruktnamn den har ;-)

    SvaraRadera
  12. Det är med blandade känslor som man sitter hemma igen. 35 ggr värme byts mot 8 plussgrader, snön är nästan borta och ända möjliga "badstrand" är badhuset. Jag får nog säga som jag brukar att en vecka till hade varit helt OK oasett hur många jag varit i Thailand .

    SvaraRadera
  13. Du får trösta dig med att Ging skulle byta med dig när som helst. Han är såååå trött på värmen! Jag också om jag ska vara ärlig. Fast 8 plusgrader låter lite i underkant för mig. Huvva - på med mössan och hälsa Lena!

    SvaraRadera
  14. Brr jag är så rädd för kryp att även den minsta spindel får mig att må dåligt. I Etiopien så kryllade det av stora ludna saker, inomhus, som kröp fram när solen hade gått ner. Det var som att sitta i Twilight Zone när man satt i soffan och såg dessa ludna saker krypa fram på väggen eller taket medans solen sakta gick ner..

    SvaraRadera
  15. Uscha - det där lät inte kul! Det räcker med enstaka spindelbesök för min del!

    SvaraRadera