torsdag, april 12, 2007

Då var det dags igen!

Nu är songkran här - den enda högtid i Thailand jag avskyr! Ging tycker det är kul, han är ju uppväxt med vattenvansinnet och ser det på ett helt annat sätt.

På bilden ser ni hur det ser ut efter vägarna. Alla åker runt och kastar vatten (ibland med is i) på alla. Hur skoj som helst... eller?!

Varje år dör runt 500 människor i trafiken. Delvis för att det är livsfarligt att köra när du när som helst kan spolas av moppen av någon med brandslang. Olycksstatistiken ökar dramatisk även på grund av att detta är den stora festen, och många kör berusade för att inte säga skitfulla!

I år har det skapats vattenlek-zoner för att öka säkerheten på Phuket. Jag tror inte någon bryr sig om det. Dom kommer att spruta vatten överallt i alla fall! I morgon 13/4 är den stora, blötaste festkvällen. Då är det nyårsafton och
låser jag in mig i ett dygn! Fast vi har ju bil numer, man kanske skulle montera en brandspruta på taket och bli lika galen som dom andra?

Ha en trevlig och olycksbefriad thailändsk nyårsafton var än du är i världen!

Tillägg fredagen 13 april: Under första dagen omkom 41 personer och 514 skadades!

11 kommentarer:

  1. Den där högtiden är antagligen rolig att uppleva en gång. Men med måtta. Brandslangar var väl att ta i.

    Gott nytt thailänskt år!!

    SvaraRadera
  2. Har upplevt songkran och kan väl inte påstå att högtiden tilltalar mig.
    Eller jo, högtiden i sig men INTE detta ösande/sprutande av vatten i tid och otid. Tragiskt att denna stora fest skördar så många offer. Take care outthere och försök att njuta av tiden så gott det går - gott nytt år!
    Danne

    SvaraRadera
  3. Eva; det är måttfullheten som saknas. Högtiden lär inte sprida sig till Island, ni behöver väl inte kyla ner er va? ;-)

    Danne; håller med dig till 100%. Högtiden tilltalar mig också, men det är vattenkriget som tagit över.

    SvaraRadera
  4. Skrämmande med så pass många omkomna, jag skulle hålla mig långt ifrån trafiken om jag vistades där under songkran. Fredag den 13'e också..

    SvaraRadera
  5. Usch, jaghar hört talas om detta innan och förstår att det ställer till massor med tok trots att det är under kort tid!
    Snart är det dax för er att resa till Sverige eller?
    Kramis Carina

    SvaraRadera
  6. Joakim: Jag vägrar gå ut den trettonde, oavsett vilken dag den infaller på. Ging tänkte inte på vilken dag det var - tog moppen och skulle åka till 7/11. Vid korsningen såg han de förväntalsfulla vattenkrigarna och vände tillbaka och hämtade bilen...

    Carina: Om precis en månad åker vi hem, det ska bli jätteskönt tycker vi båda!

    SvaraRadera
  7. Tyckte till en borjan att det var ganska trevligt tilltag med all vattenkastning. Alla verkade sa glada och busiga. Till slut efter att ha bytt om for 5:e gangen var det inte roligt langre. Battre da med puderklapparna som vi fick runt om pa bargatorna. Inte gick det att ha med sig kamera for att fota eller filma elandet heller. Och pengarna...de fick man hanga pa tork nar man kom hem.
    Men till Er alla boendes Thailandare GOTT NYTT AR!
    Catta

    SvaraRadera
  8. Men då har det ändå blivit bättre. Kommer ihåg en artikel jag lästa i Bangkok post, måste ha varit år 2000 och då dog det strax under 1000 personer, men 500 är fortfarande väldigt många.

    När dom han se att man hade barn med sig, då var det lugnt, men ofta slänger dom först och tittar sen.

    SvaraRadera
  9. Catta; jovisst är det kul en stund, en kort stund!

    Thomas; det har blivit färre dödsfall, men det är ändå åt helv... för många!

    SvaraRadera
  10. Vi skulle ha tvättat altaret hemma, vi glömmer det och det är inte bra. Och så brukar vi åka till svärfar i Phuket Town, men vi är fast i Sverige alldeles för gravida för att få flyga. Songkran blir bara som en tanke och lika bra är det. Finns det något jag tycker illa om är iskallt vatten i värmen. Och i den här delen i världen blir det helt malplacerat.

    SvaraRadera
  11. Ajajaj - tvätta altaret - inte reta buddha! "fast i Sverige alldeles för gravida för att få flyga" :-) Kul - jag ber att få önska er lycka till med magen!

    SvaraRadera