måndag, april 16, 2007

Vi gick på pumpen!

Jag har fått tennisarmbåge, fast det borde heta vattenarmbåge. I Thailand köper man vatten i 20-liters-dunkar. Sedan pumpar man upp vattnet i vanliga flaskor. Den lilla tryckrörelsen har tydligen skadat mig och jag kan inte längre pumpa smärtfritt.

Vi hittade en ny variant där texten på lådan utlovade stadigt flöde med hjälp av vakuum-teknik. Jättebra i teorin - i praktiken funkade det inte alls. Det bidde inget vakuum hur vi än pumpade!

Ging spenderade halva natten med pumpeländet. Först tätade han den, sen byggde han om den. Då fick vi i alla fall vatten ur dunken - om vi pumpade stenhårt hela tiden. Nu har han skapat en egen variant där han blåser in luft i dunken och skapar därmed vakuum på egen hand.

Ser ni en dylik pump på affären, köp den inte! Såvida ni inte har väldigt tråkigt... för även om pumpen inte fungerar så har vi skrattat högt många gånger medans vi försökt få den att ge oss vatten!

5 kommentarer:

  1. Samma princip som att slanga bensin, ställ den stora flaskan på ett bord o den som skall fyllas på en lägre nivå o anslut en plastslang emellan. Sug upp vattnet o fyll alla flaskor.
    MVH
    Isaan bo

    SvaraRadera
  2. Slanga bensin... jaså du Isaan bo, du har varit en liten buse du :-) Bra för mig, det där lät ju väldans enkelt! Måste prova NU!

    SvaraRadera
  3. Jag lade ner hela flaskeländet och köpte mig ett reningsverk.

    Skönt att kunna dricka direkt ur kranen igen.

    SvaraRadera
  4. Det gick som det gått med mycket den senaste tiden. Inte alls, hann inte, det kom en byggare i vägen.

    Så Ging pumpar på ;-)

    SvaraRadera