söndag, februari 18, 2007

Utveckling i trädgården

Att ha trädgård på Phuket är fantastiskt - här växer det verkligen så det knakar. Förra veckan roade jag mig med att sitta och titta på denna orkidé när den vecklade ut sig. Visst är den sagolikt vacker?

Jag är solokvist i helgen, Ging och Panda stannar i Khao Lak. Eftersom jag just blivit uppkopplad igen har jag en del att göra på arbetsfronten. Panda är fullständigt återställd och så pigg som bara Panda kan vara. Han växer likt orkidéerna så det knakar och följer Ging som den hundvalp han är. Han är med till puben varje kväll, det finns ett rum bredvid där han får vänta medans Ging spelar. Nu börjar Panda komma in i Gings dygnsrytm - sena nätter och sena morgnar. Vi har en rock’n roll-valp!

I dag är det mulet här, nämner det bara för att det har varit konstant solsken den senaste tiden. Personligen tycker jag det är skönt - det har varit väldigt varmt ett tag.

10 kommentarer:

  1. Vacker blomma må jag då säga.

    SvaraRadera
  2. Den är fantastisk. Och det är så kul att den bommar, för det var flera år sen sist!

    SvaraRadera
  3. Vi kom ju till Phuket från Samui där vi inte hade bra väder, däremot på Phuket, där sken sola så in i baljans på oss! Brände mina öron!? Ja visst är det häftigt med trädgårdar i Thailand,
    inga zoner där inte om vad man kan ha och inte ha!
    Nu ska jag ha frukost, har ännu inte kommit in i svenska tiden, liiider av jetlag ännu!!
    Kram Carina

    SvaraRadera
  4. Ja vill man ha solsken ska man komma till oss :-) Fast att bränna öronen lät inge’ skönt...

    SvaraRadera
  5. Nu har jag tagit första steget till en trädgård jag med!!

    Det har inte hänt så mycket rent praktiskt, men mentalt.

    Igår stannade jag till vid en sån där vid-sidan-av-vägen-trädgårdsaffär för att fråga om gräs. Det slutade med att vi kom överens om att de skulle komma och titta på vår leråker.

    Ska ringa dem och beställa tid idag. Så förhoppningsvis har vi en gräsmatta innan denna vecka är slut. Och kanske lite mer saker ändå.

    Håll tummarna för mig Malee.

    Orkideer vet jag inte om jag vågar mig på. Är rädd för att jag kommer att mörda dem till döds med min okunskap om dess skötsel. Jag köpte en för ett år sen ungefär, men min rädsla tvingade mig att lämna bort den till en fostermor.
    Hälsar på den ibland.
    Den är gul.

    SvaraRadera
  6. Grattis Johan, jag kan supporta dig på trädgårdssidan om du vill. Det är väldigt lätt här. Rekommenderar sprinklersystem för du ska väl inte var ledig jämnt va ;-)

    När ni bestämmer gräs, se till att du får det grova varianten (kallas golfgräs ibland). Det vanliga gräset vi är vana vid hemifrån torkar ihjäl på en grisblink, kanske ännu fortare nu i grisens år?

    Orkideer är perfekt för folk som inte vet hur dom gör, så du kan ta hem din gula blomma. Spraya den med vatten varje dag och vattna den en gång i veckan. Det är bara rötterna som behöver vatten och den trivs bäst i skuggan under ett träd eller nåt. Direkt solljus klarar den inte här.

    SvaraRadera
  7. Nu är gräsmattan på gång. Det kom en gubbe och tittade idag.

    Han hoppas kunna komma under veckan och fixa. Senast till helgen tror jag han sa.

    Vi får betala 100 baht per kvadrat. Då ingår gräs (noi... nånting) Det skulle vara tåligt. Det är ett smalt gräs, för jag gillar inte storbladigt gräs, det är inte gräs i mitt huvud.

    Sen ingår även sand, vilket vi behöver för att jämna till vår lite ojämna tomt med. Jord ingår också lite grann.

    Och så arbetskostnaden så klart.

    Plus ogräsmedel som han ville spruta runt tomten, för vi har en massa klängväxter som håller på att invadera.

    Sen hugger han ner en kokospalm också.

    Är det dyrt.

    Orkideer vill jag verkligen ha. Älskar dem. Får se när gräset är på plats, hur jag kan göra.

    Får fråga trädgårdsgubben var jag kan husera dem.

    Sprinklers får vi se hur det blir med. Vi har det inte så stort, så jag tror en vanlig vattenspridare blir ok.

    SvaraRadera
  8. Johan, är grönt mer gräsmatta i dit huvud än brunt? Den smala tåliga varianten är inte alls lika tålig som den bredbladiga... Priset vet jag inte, jag alltid gjort paketlösningar på hel trädgård. Men det låter inte dyrt.

    Ogräsmedlet är starkt, om du tänker spruta - ta med Felicia och åk bort!

    Orkidéer kan du bl.a. ha under huset och vid muren på en skuggig sida.

    SvaraRadera
  9. Under huset? Då ser jag dem ju inte...
    Jag tänker inte pryda omgivningarna för mullvadarna inte.

    Grönt är mer gräs än brunt... Jag ska ju skaffa sprinklers sa du ju, då måste den ju vara grön även om den är smal?

    Jag får jobba lite på vattningen, för jag VILL INTE ha brett gräs. Det är ogräs i mitt huvud. Ogräs har jag nog av ändå. :)

    Men jag ska komma ihåg ditt råd och försöka låta bli att klaga över min bruna gräsmatta om det nu blir så. I alla fall när du är i närheten...

    SvaraRadera
  10. Man ska vara snäll mot djuren - mullvadar behöver lite fint dom också. Trots att dom inte ser nåt...

    SvaraRadera