söndag, november 05, 2006

Svinhugg går igen!


Årets Vegetariska Festival på Phuket skakas av en skandal - ett medium har fuskat! Festivalen är en blodig historia. Förutom att man äter vegetarisk mat och städar sig själv och sitt hem så går medium in i trans och utsätter sina kroppar för olika typer av plågsamheter. Man sticker saker genom kinder och tungor och går på glödande kol m.m. Paitoon Khopwej, en 27-årig träsnidare från Chalong uppträdde som medium för templet i Kathu. Han genomborrade sin tunga med ett svärd. Men - det var inte hans egen tunga, han hade tagit en svintunga och stoppat in i munnen.

Han avslöjades dagen efter processionen då några äldre medium kom hem till honom för att inspektera såren. Då han inte hade några krävde dom en förklaring. Paitoon erkände att han varit rädd för smärtan och tagit en gristunga på torget. Grabben sitter nu i finkan, vilket är säkrast för honom. Innan polisen kom hade en mobb samlats utanför hans hem och höll just på att misshandla honom. På bilden, lånad från vår lokaltidning Phuket Gazette, arresteras fuskmediet

På shopping-fronten har jag lärt mig nåt nytt. I alla år har jag trott att jag fyndat parfym på Bangkoks flygplats - de är ju så billiga där. Nix och nej, det har jag fått om bakfoten. Jag har gått på den allmänna känslan av att allt är billigare i Thailand. Men Sae på thailandguidens forum meddelade att det är faktiskt samma pris på Arlanda som i Bangkok. Hoppsan, hoppsan, man lär sig!

Ging är hemma - kom i morse efter att ha lämnat av sina spelkompisar vid en busstopp strax norr om Phuket. Gitarristen kommer från Krabi och sångaren har familj i Nakorn Si Thammarat så båda är just nu på väg hem. Ging vilar i den nya fåtöljen, han verkar gilla den!

1 kommentar:

  1. Från: Carina ( länk ) den 06/11/06 07:13
    Såg bilder på nyheterna förra veckan från festivalen, måste säga att det såg då väldigt "ont" ut!!
    Men ärligt talat, att stoppa in någon annans tunga i sin egen mun, blääää!

    Från: BM/Malee den 06/11/06 09:13
    Hej! Jag spenderade 4 dagar på festivalen för några år sen för att riktigt kolla... och ja uscha va ont det såg ut. Jag vaar helt fascinerad och mer eller mindre chockad. Men håller med dig, stoppa en svintunga i munnen.... bläääääääääää!

    SvaraRadera