onsdag, november 22, 2006

Ibland blir man arg!

Förtydligande av nedanstående. Det handlar inte om bloggen - här är det inga problem. Kommer fortsätta blogga länge, det är kul! Inlägget nedan handlar om ett diskussionsforum som jag var aktiv på - tills i onsdags då...
Detta inlägg skrevs och publicerade onsdag 22/11 på Thailandguiden.se efter jag under lång tid blivit mer och mer upprörd över censuren där. Censur är INTE accceptabelt:
______________________________________________________________________________________
Tack för mig - ha det så bra alla Thailandsvänner!
Thailandsguidens forum censureras numer. Om vi användare tipsar om boenden eller annat som de inte säljer på Thailandsguiden.se straffas vi med bortklippta trådar, signaturer och våra konton låses så vi inte längre kan skriva. Detta har inte bara hänt mig, utan flera andra som besitter avsevärda kunskaper om Thailand - kunskaper som under lång tid medverkat till att underlätta tillvaron för Thailandsresenärer. För mig är ett forum en plats där man kan ge tips på olika saker utan att vara rädd för konsekvenserna och så är det tyvärr inte längre här.Det är synd, jag har trivts här och "träffat" många trevliga människor. Min avsikt har alltid varit att hjälpa dem som behöver information om mitt andra hemland. Men tyvärr kära forumvänner, jag känner att jag inte längre med gott samvete kan medverka i ett forum vars användare styrs hårdare än vad militärjuntan styr människorna i Thailand.
Inget ont som inte har något gott med sig... Tack "admin" nu kommer jag att ha mer tid att bada! Och nej "admin", det har inte att göra med att ni klippt min signatur, det kan jag leva med. Men ni låser mig och mina vänner ute om vi tipsar om sånt NI inte vill ha med, det ÄR censur!

Till alla andra - Solly Solly, jag vill verkligen tipsa och hjälpa

Detta inlägg kommer även att postas på min blogg, för förmodligen kommer "admin" att klippa det här inlägget också!
_____________________________________________________________________________________________________

3 kommentarer:

  1. Från: Janne H den 06/11/22 16:24
    Det är tur att man fortsättningsvis kan njuta av din blogg.
    Tack en en gång för tipset till min hustrus femtioårsdag. (Mom tri´s)
    //Janne
    Ps. Hoppas inte hon läser detta.

    Från: Bullmamma den 06/11/22 16:46
    Håller med dej till fullo Malee! Lämnar forumet jag med! Vi får hålla till nån annanstans! Kram!

    Från: Martin den 06/11/22 17:35
    Tyvärr detta är den trista saningen! ThailandGuiden's forum handlar tyvärr om att sälja och länkar till även engelska sidor som tillhör hotellen själva ogillar av administratorn. Tråkigt att censur är någon som förkommer på ett forum som skall vara avsett för att folk skall hjälpa andra på traven för att få en lyckad semester och vistelse i underbara Thailand. Stöder dig till 100% och hoppas att peningbegäret på forumet släpper, men det tror jag är en allför optimistik syn. De går miste om duktiga personer på forumet och i och med att de själva inte verkar kunniga i ämnet då det verkar inte som de vart i Thailand de senaste åren (verkar det som), så tror jag att besökarna förlorar en hel del.

    Lycka till!

    Från: Carina ( länk ) den 06/11/22 19:03
    Åhh jag som inte ens visste att det fanns ett sånt forum, lika bra det verkar det som!
    Hade förmodligen gjort samma sak som du, dvs hoppat av! Jäkla sätt att göra som de gör, kanske blir en "väckarklocka" för dem detta då!
    Kram Carina

    Från: k den 06/11/22 19:52
    Hej Malee!

    Precis som du förutspådde i ditt inlägg så blev det borttaget....
    Jag kan inte annat än att hålla med om det bedrövliga i att censurera.
    Thailandguiden är inget utan sitt forum och ett forum är något som tillhör användarna.

    Nja.. kanske inte rent formellt men det är ju användarna som pratar med varandra och inte Thailandguiden.

    Jag ser inget annat än att de gör sig själv en björntjänst och skjuter sig sjäva i foten, då jag tror fler än du kommer upptäcka att åsikterna är styrda och forumet inte är fritt längre.

    Vem vill ta del av råd som bara är godkända av Thailandguiden eller dess företag?

    Ganska mycket Nordkorea-feeling över hela upplägget. Buuh!

    Från: Lotta den 06/11/22 21:25
    Jag har fått många goda råd av dig på forumeet inför vår stundande semester. Tack!En önskan: Kan inte du starta en frågespalt här för oss vilsa turister? Mvh Lotta

    Från: Malee/BM den 06/11/23 03:14
    Tack alla för ert stöd! Känns skönt att inte vara ensam mot censuren!

    Janne: ojoj, se till att frugan inte läser! Middagen blir säkert lyckad, Mom Tri’s är mysigt!

    Martin: TRIST var ordet!

    Bullmamma: Vi ses säkert på annat håll... kanske tom i Thailand

    Carina: Det finns fortfarande duktigt folk på forumet som delar med sig av sina erfarenheter. Värt att besöka, kom bara ihåg att du inte längre får veta allt...

    K: Hade inte förväntat mig att dom skulle våga låta inlägget vara kvar. Det var bygt på fakta och svårt för dom att svara på utan att förlora ansiktet... Och precis som du säger, ett forum ska tillhöra användarna!

    Lotta: Kul att du känner att du fått något gott ur våra råd. Det är det vi vill, alla vi som numer blivit forum-hemlösa då vi inte vill gå i annonsörernas ledband. Klart vi ska ha ett fritt forum för Thailadsintresserade, men jag tror att det finns andra, bättre rustade än jag att stå för det - bara vänta och se

    SvaraRadera
  2. Från: Johan (Guava) ( länk ) den 06/11/23 04:02
    Bra gjort! Gillade dem aldrig.

    Antar att det är de som ligger bakom flyttningen av påsken också... eller?

    Från: Malee/BM den 06/11/23 04:12
    Jajamensan, du har som vanligt träffat prick! Kuckelikuuu ;-)

    Från: Jeannie den 06/11/23 05:05
    Tur att vi behovde rad tidigare an nu! Vi ar i khao lak nu! Tyckte redan nar du tipsade att det var konstigt att det inte kunde goras oppet i forumet. Hur som helst skickar vi ett stort TACK har ar underbart! Inte minst hotellet vi hittade med din hjalp. Nang Thong bay Resort. Om nagon annan laser detta sa rekomenderas det mycket!

    Från: Malee/BM den 06/11/23 05:54
    Va kul att ni trivs, glad att tipset funkade! Det är svårt att tipsa andra - även om JAG gillar nåt betyder det ju inte att alla andra automatiskt tycker lika

    Från: Laila den 06/11/23 08:24
    Hejsan.
    Ja så himla trist att läsa att ytterligare en go o glad människa inte får hjälpa en annan go o glad människa när man vill ha lite tips för kommande sem osv.
    Själv tillhör jag en av dem som numera är avstängd från thailandguiden och inte har tillträde dit då jag missbrukat deras regler?!. Mitt brott är att jag har HJÄLPT andra människor med tips o råd om Koh Lanta bl.a. Jag fick inte använda hemsidor att hänvisa mina vänner till....
    Ja man kan ju bara undra vem de hjälper....inte sig själva i allafall. Men fattar man inte det så kan man ju sitta med sitt forum o ruttna för jag tror att de har gjort bort sig.............

    Nåväl vi skiter i dem o hoppas att vi kan hitta ett annat trevligt forum där vi får hjälpa till med den kunskap o de tips vi har.
    Tusen tack Malee för att du tog upp ett hett ämne.
    Till alla ni som läser detta ska veta att ni är jättevälkomna att maila mig om ni vill ha tips o råd om KOH LANTA.
    gafaearoy@hotmail.com
    www.gafaearoy.lanta.se

    Må så gott alla goa o glada människor.

    Från: Malee/BM den 06/11/23 08:29
    Tack min vän i forum-världen!
    Till er som har funderingar om Koh Lanta - Laila är en guldgruva (som Thailandsguiden inte förstod att uppskatta)

    SvaraRadera
  3. Från: Johan (Guava) ( länk ) den 06/11/23 12:13
    Laila, kommer du ihåg att du är skyldig mig en kaffe?

    Jag kommer inte ihåg varför dock...

    Men, jag vet inte om jag kommer att kunna komma ner till Lanta iaf, men vi får se.

    Med eller utan gratiskaffe kommer jag att titta förbi, om jag kommer ner.

    Från: Nille ( länk ) den 06/11/23 12:30
    Ojj, jag satta hjärtat i halsgropen där. Du skriver Thailandsforum.se, och det är ju där jag trevar med något som skall vara för oss alla. Lättnad när jag såg att du hade länkat till Thailandsguiden.se.

    Med detta drar jag slutsatsen att jag valt ett bra namn åtminstone..
    Phuu

    Från: Nille ( länk ) den 06/11/23 12:36
    Jag får intrycket av att din bloggptortal och detta forum är en och samma spelare? Jag tycker du skall byta till något riktigt. Word Press är bäst av vad jag förstått. Jag använder Blogger som jag inte alls gillar.

    Jag tror inte kan stänga av eller cencurera vad du skriver på din blog, men de kan se till så att den krashar...

    Jag har en server och skulle nog gärna kunna hålla din sida mot en liten banner eller något Det finns ju massor av servrar förstås...

    Från: Laila den 06/11/23 13:37
    Jodå Guava,jag kommer ihåg att du ska få gratiskaffe av mig när du kommer ner o hälsar på mig på Lanta. Men då måste du ha tid att sitta ner o snacka lite..
    Nä jag kommer inte heller ihåg orsaken till det,men det gör detsamma för det var säkert något bra du hjälpte mig med då.
    Kram Laila

    Från: Malee/BM den 06/11/23 14:55
    Nu har vi bloggchat - det är väl trevligt!

    Nille, varför tror du att det är samma spelare? Jag är inte insatt i sånt alls . Jag gillar bloggorama, enkelt och bra, deet verkar lite krångligt på andra ställen jag kollat - jag vill bara skriva!
    Sen hörru, när jag kommenterar hos dig får jag felmeddelande, men sen verkar det gått genom iaf?!?
    Och oops, jag vet tydligen inte ens på vilket forum jag varit aktiv... lite vimsig blir man med åren nu har jag rättat till det.

    Laila: Om JuiceJohan får kaffe vill jag oxå ha - haha! Fast om du kommer till Phuket bjuder jag.

    Från: bengan ( länk ) den 06/11/23 19:45
    Hej Malee!

    Det är tråkigt att du känner som du gör och nu är forumlös.

    Känner du att du inte har något ställe att "hänga" på så är du hjärtligt välkommen till vårat lilla forum, chaimai.com

    Vi har iofs bara 900 registrerade användare... varav många inte skriver alldeles för lite och inriktingen i på vår sida har varit att lära varandra om kultur och språk men är det som så att det saknas ett forum där du och alla andra duktiga och engagerade vill komma med råd så lägger vi mer en gärna till några lämpliga avdelningar för detta.

    Vad tror du om det?

    Bengan - moderator chaimai.com

    Från: Malee/BM den 06/11/24 03:30
    Hej Bengan!
    Jag kommer att titta in! Kulturen och framförallt skillnaderna mellan våra länder är det som intresserar mig mest, det var det som från början fick mig att vilja skriva en bok!

    Du är som jag ser jag... halkar på tangenterna ibland va "varav många inte skriver alldeles för lite" Dom måste skriva väldigt mycket då va, hahaha!

    Hörs och ses nog snart!

    Från: Nille ( länk ) den 06/11/24 05:35
    Jag var lite snabb där. Jag har ingen aning om att det skulle vara samma spelar, jag fick bara för mig det när du skrev att nu tar de väll bort detta med. Det var givetsvis vad du skrivit i forumet.. inte i bloggen... du menade

    Du är välkommen till thailandsforum.se oxå, men vi har bara 13 medlemmar. Tänkte smygstarta den innan jag börjar marknadsföra den. Jag avvaktar och ser på intresset. Det finns ju ett par redan...

    Enklare än WP blir det nog inte. På någe vis bör man ha en backup av det man skriver. Min blogger är helt knäpp, men det är tur att kommentarerna ploppar upp för eller senare

    Från: Malee den 06/11/24 05:41
    WP - enkelt jooo, men jag kommer inte åt en enda blogg som ligger på deras server - inte ens den jag skapade själv igår... så antingen ligger servern nere stup i kvarten eller också gillar den inte min IP eller nåt annat skojigt tekniskt som jag inte fattar

    forum verkar populärt just nu, vi får se vad deet blir av alla projekt. Lycka till med ditt!

    Från: Bengan ( länk ) den 06/11/24 09:09
    Hej Malee! och hej Nille!

    Självklart gör varje person vad denna tycker är rätt men jag skulle önska att ni kom till oss då vi har seriös bas att bygga på.
    Och varför gå över bron efter vatten?
    Kom och påverka hur chaimai.com ska utvecklas i stället för att starta något helt nytt vetja.
    Tycker jag är bäst..... hehehe men jag är ju part i målet :D

    /Bengan

    p.s jag har skrivit ett pm till dig. d.s

    Från: Nille ( länk ) den 06/11/24 14:51
    Bengan om du kollar bland dina medlemmar så finns jag redan hos dig

    Från: *Lena* den 06/11/25 20:52
    Hejsan,
    Hann läsa ditt sista inlägg på Thailandsguiden innan det "försvann" - HEMSKT beteende!!! Kan inte förstå att de inte inser att de skjuter sig själva i foten! Visst måste man väl kunna tipsa om annat än vad just Thailandsguiden vill tipsa om... Vi lever ju i -vad jag vet- ett öppet samhälle...
    Vill tacka dig (och även Laila o Martin) som, direkt o indirekt, gett oss många bra tips inför vår resa!
    Tack även en gång till för din bok! Tror att jag ska ta och lägga upp den på "Guldtipset"...
    Lev väl! / Lena

    Från: Malee den 06/11/26 03:29
    Tack själv! Med tanke på hur mycket stöd jag fått för detta inlägg så är vi några som tröttnat på deras sätt. Återkommer om forum, för det finns redan nu och kommer att startas nya, oberoende forum som ser till användarnas bästa - inte annonsörernas... Tackar å Martins och Lailas vägnar oxå!

    Min bok på "Guldtipset" på Thailandsguiden.se - ojojoj - då blir det nog rekord i snabbt bortklippt länk, hahaha! Men väldigt kul att DU gillar den! Tack!

    Från: Laila den 06/11/27 10:57
    Hej.
    Ja du Malee,du ser hur rätt du hade när du la in inlägget här...vi är många som är besvikna på thailandguiden.
    Det som gör mig mest bedrövad är alla som kanske sökt mig där på PM o inte förstår varför jag aldrig svarar dem.
    Det gör mig jätteont,men vad ska o kan jag göra.
    Nu ser vi fram emot att nå er alla igen genom det nya forum som är på gång,där jag nog tror att vi kommer att hänga ofta o länge...
    Härligt Martin,jag bara längtar tills den kommer upp.
    Ha det gott alla glada människor o tack än en gång Malee.
    Kram från Laila gafaearoy@hotmail.com

    Från: Malee den 06/11/27 11:11
    Ja det ska bli kul med nya forumet och Martin litar jag på - till skillnad mot vissa andra vi haft att göra med. Jag tycker också att det är hemskt att jag inte kan svara på PM, men vad kan vi göra. Inte mycket verkar det som, tyvärr!


    Från: David L den 06/11/28 03:30
    Välkommen i klubben, jag tackade för mig på Thailandguiden för ett bra tag sedan. Jag var redan då trött på den ensidiga reklamen, inget rsenär till resenär tipsande utan bara vissa bokningsiter.
    Vi flyytar förresten från Lanta till Chalong nu på fredag, har hyrt ett hus där.

    Från: Malee den 06/11/28 04:45
    Välkommen till Chalong - då kanske vi ses nånstans i krokarna. Vi bor ju inte långt ifrån...
    Ja, vi är en hel del som tröttnat... Men alldeles precis NU öppnade ett nytt forum som jag tror på: http://www.thailandforum.se/

    Ha det så bra!

    Från: David L den 06/11/28 11:17
    Jag avvaktar nog ett tag med det nya forumet. Vem är Martin? Ett forum som inte klart anger vem som driver det är inget för mig. Jag håller mig till backpacking.se även om jag skulle kunna vara farfar till de flesta där. Ibland blir det också Travelpix.

    Från: Malee den 06/11/28 13:13
    Jag tror på det det nya forumet - men man ska ju aldrig ropa hej för tidigt...

    travelpix ser jag dig på ibland, backpacking.se behöver nog inge mormor - så där håller jag mig borta

    SvaraRadera