lördag, november 25, 2006

Det är synd om hönshjärnorna!


Dom binder ihop hönsstackarnas ben. Förmodar att det är för att dom inte ska flaxa iväg hemifrån - men det är inge’ snällt tycker jag.

Hönsen går ofta i min trädgård och pickar. I går blev en rädd för mig när jag kom ut ur huset. Hon försökte springa iväg - och trillade på huvudet. Det var jättenära att hönsan blev överkörd av en truck! Jag vill ju inte skrämma ihjäl fåglarna, men jag kan ju inte sitta här och ruva inomhus som en äggsjuk höna.

Kanske jag borde bli en fjäderfä-räddare och utrustad med sax krypa runt i buskarna och ge dom friheten tillbaka. Tyvärr är det grannen som äger fåglarna, och jag tvivlar på att han skulle uppskatta min befrielsekamp.

Jag ondgjorde mig över behandlingen för Broder A idag, men tydligen är det en vanlig metod att hålla tamfåglar kvar på gården i Thailand. Så A tyckte inte det var speciellt upprörande - eller snarare - han fattade inte varför jag över huvud taget pratade om nåt så vanligt som bundna höns.

Ging kommer inte hem förrän nästa lördag natt! Lite trist att vara ensam så länge, men det gör att jag har mycket tid för mitt hus-pyssel med grillpinnar och sugrör. Aaaah - nu blev jag sugen på grillspett - måste åka till 7/11, där står en man med massor av goda spett!

1 kommentar:

  1. Från: härensjö den 06/11/25 17:00
    Nej, mitt efternamn är Härensjö, lite pricar överallt ;). Men ibland sitter jag vid en dator som inte har svenskt tangentbord. Är lite lat och orkar inte fixa till det.

    Från: Malee den 06/11/25 17:19
    Aah, det var det jag trodde. Harensjo lät pricklöst på nåt sätt
    Förstår om du inte orkar fixa det hela tiden - det skulle nog inte jag göra heller.

    Från: Carina ( länk ) den 06/11/25 19:57
    Sicket jäkla sätt, vet själv hur svårt det är att gå med ihopbundna ben!
    Åh hur vet jag det då, har fått göra så i nån slags lek en gång itiden!
    Är också själv ikväll, Stefan är på herrmiddag så jag får mysa själv i soffan ikväll, kram Carina

    Från: Malee den 06/11/26 03:38
    Blev lite förvånad när jag började läsa: vet hur det är!!? Men du lekt, ok, hahaha! Hoppas du hade en skön kväll i soffan och att mannen din inte har alltför ont i huvudet idag

    Från: Johan (Guava) ( länk ) den 06/11/28 09:23
    Hmm, det där har jag aldrig sett. Eller aldrig lagt märke till i alla fall. Jag gillar inte hönor. Eller hönor är väl rätt så ok, jag gillar inte tuppar. Men där det finns hönor brukar det ju av automatik även finnas minst en tupp, så därför gillar jag inte riktigt hönor heller. Men kycklingar är söta.

    Men hur illa jag än tycker om dessa fjäderfän så känns det ju inte riktigt att de ska bindas på detta sätt. Det känns fel.

    Måste vara lite mer uppmärksam i framtiden, det springer några minihönor en bit ifrån vårt hus. Ska kolla om de är bundna de med...

    Från: Malee den 06/11/28 13:09
    Jag gillar dom väl egentligen inte heller - men dom är goda! Och just grannarnas tuppar är tacknämligt tysta.

    Och hönsen är på fri fot igen! Ska berätta varför senare i en blogg

    SvaraRadera