tisdag, oktober 31, 2006

Solbränt är fult!

-Jag har blivit jättebrun - usch - det är inge’ fint alls! Ging ringer från Khao Lak där allt är bra förutom det där med solbrännan. Så fort han sticker ut näsan blir han brun som mörk choklad. Jättevackert tycker jag som älskar choklad men han skulle helst vilja likna mjölk!

Det är typiskt, det vi inte är, det vill vi vara. En del tror att thailändare vill likna oss bleka västerlänningar, men vi har inte med saken att göra. Vithet utstrålar hög status, det visar att man arbetar inomhus. Inomhus = hög status, utomhus = låg status. Ging blev alldeles förvirrad när en kompis berättade att han var snickare och började köpa en massa öl och mat åt honom! När jag frågade varför visade det sig att han tyckte synd om den stackars snickar’n. Här är det riktigt låg status och bara de fattigaste arbetar på byggen. När jag förklarade vilket fint yrke det är hemma, och vad mycket man tjänar, tappade han hakan - men han köpte i alla fall inte lådor av öl åt snickarkompisen efter det...

Många av hudprodukterna i landet innehåller blekmedel, kolla etiketten innan du köper lotion. Annars kanske du kämpar hårt för att bli brun på dagarna och bleker bort det på kvällarna.

I Khao Lak hade första spelningen gått bra, men säsongen har inte riktigt kommit igång så det var inte alltför många gäster. Men bandet hade tydligen kul i alla fall och Pitak som är boss var nöjd. Lägenheten är bra den med. När Ging kom upp hade de hyrt en liten bungalow åt honom väldigt nära jobbet. Den var mysig och hade bra läge, mindre trevligt var att den nästan var tom! Det fanns bara säng och fläkt. Så han letade rätt på en lägenhet som har kylskåp och TV - det blir alltför trist att bara stirra på väggar i sex månader.

Jag mår bättre idag - tack och lov - och prisad vare Resorb från svenska apoteket !

Idag lägger jag in Gings absoluta favoritbild. Det här är hans dröm - snö i massor! Fjällan på fjället heter Tim, en svensk thailändska som bor i Hå by med Jan-Åke, som skickat bilden

1 kommentar:

  1. Från: Rose-Marie den 06/10/31 09:17
    Hög status!
    Det har jag nu, gud så blek
    man känner sig.... och snön vräker ner,
    nu tror att jag emigrerar jag oxå.
    Som sagt skulle vara skönt
    med lite sol och värme och
    hög status.


    Från: BM/Malee den 06/10/31 10:07
    Du vill alltså uppnå LÅG status och få lite färg
    Du är välkommen, det vet du! Jag måste nog kanske göra nåt åt min vita höga status-kulör - har inte varit till standen fast jag varit här 3 veckor!

    Från: Per ( länk ) den 06/10/31 11:33
    Hej ,jag såg att ni tittat in. Ska följa ert liv med intresse. Spännande med medmänniskor i leendets land.

    Från: Pia den 06/10/31 15:12
    Skulle vara härligt med lite "låg status". Här vräker regnet ner. Jag är dock tacksam att det inte är snö.

    Från: BM/Malee den 06/10/31 15:32
    Det snöar i Bollnäs har jag hört! De har dessutom haft strömavbrott i tre timmar i Herte...

    SvaraRadera