lördag, oktober 08, 2011

Vattnet stiger, Bangkok bävar!

Översvämningar i Thailand är ingen ovanlighet, det är ett återkommande problem. Men i år är det värre än vanligt, det har inte varit så här illa på flera årtionden. 30 provinser är hårt drabbade, på många håll måste man evakuera befolkningen.

Hemska siffror från Hälsoministeriet: 252 personer har omkommit. 513,860 människor lider av översvämningsrelaterade sjukdomar. Av dessa lider 3,104 av stress, 4,435 av depression. 574 personer är i riskzonen för att begå självmord.
Antalet sjuka ökar med 20 000 per dag!

I Bangkok ökar nervositeten, alla reservoarer är fulla. Man försöker febrilt komma på sätt att avleda vatten, bl.a. ska 1000 båtar sjösättas i Chao Praya på tisdag för att tvinga vattnet mot havet. Idag har Bangkoks guvernör hållit ceremoni för att blidka den hinduiska vattengudinnan. Mest spända är man inför nästa helg (15-17 okt) då, enligt expertisen, vattenståndet kommer att vara som högst i Bangkok. Yingluck talade till folket igår och sa’ att regeringen snart inte vet vad dom ska göra, 7000 miljoner(!) kubikmeter vatten forsar ned mot Bangkok i denna stund
. (Läs kommentarerna till inlägget, Göte i Chiang Mai förklarar närmare om båtar m.m)

Phuket väder: Det har regnat rätt rejält, med en del jordras som följd, bl.a. på Bypass Road norr om Phuket stad. Om man tittar efter hur dom karvat i den stackars naturen blir man inte förvånad över att jorden rasar ned. Även Patong har haft vissa svårigheter, men det var väntat. Som ma
n sår får man skörda även i det fallet, och dom har byggt korkat under många år! Svenskt väder, hoppas det inte åskar i oktober för "Kommer tordön i denna månad, det tecknar hårt år och stor storm". Jag snubblade in på Bondepraktikan härom dagen...

Så fort det blir extremt väder får jag frågor per mejl: "Vågar vi åka nu?". Jag är ingen siare och vet lika lite som ni. Men om man frågar mig: JA - självklart ska ni åka. Jag kanske inte skulle åka till Ayutthaya just idag där floden svämmat över sina breddar och lagt 10 km av land under vatten. Men på Phuket har vi ingen katastrof, vädret brukar stabilisera sig runt denna tid. jag åker ned om exakt en vecka och tvivlar inte en sekund på att jag kommer gilla vädret. Regnväder tar alltid slut! (Tillägg, kolla här på dagens soliga väder 9/10)


På bilden sitter den högt vördade munken Luang Pu Thuad och vakar över översvämmade Ang Thong, ett låglandsområde norr om Bangkok där floderna Noi och Chao Praya möts. Inte för att jag tror att någon översvämningsdrabbad läser Ging & Malee, men ifall att: I nödsituation ringer man 1111 och sedan 5. Gratis från alla telefoner.
Bilden lånad från Bangkok Post.


9 kommentarer:

  1. Bra att du tog upp detta i din genomslagskraftiga blogg.
    Mycket siffror i omlopp. Det verkar lättare att föra statistik än komma med kraftfulla åtgärder (svår uppgift iofs) från myndigheternas sida.
    Var det din eländiga förkylning som gjorde att du tappade bort MILJONER i 7000 miljoner kubikmeter vatten. Vattnet som väntas forsar fram med ca 5000 kubikmeter per sekund. De tusen båtarna ska med propellerhjälp forcera ut vattnet mot havet innan tidvattnet står som högst och förvärrar situationen.
    Försök med att blidka Adad tills du kommer tillbaka.

    SvaraRadera
  2. Herr P som i Paraply8 oktober 2011 kl. 23:37

    Vi ar i karon och visst har det regnat mycket men det ar fina dagar med uppehall ocksa. Den som funderar pa att aka bor boka det ar nastan skonare nu nar det ar lagsasong.skriver pa kafe utan svenska bokstaver.

    SvaraRadera
  3. TACK Göte, nu har jag rättat! Skyller på förkylningen. Thai är ju duktiga på att skylla ifrån sig, har jag varit där för länge tro?! ;-)

    Heter vattengudinnan Adad? Det visste jag inte.

    Herr Paraply: Va bra att du skriver, folk tror ofta inte på mig när jag säger att regnväder på Phuket inte är samma sak som svenskt regnväder! Hoppas ni får en fortsatt fin vistelse!

    SvaraRadera
  4. Nu slår det mig, jag landar i Bangkok när vattenståndet är som högst 16/10. Himlans tur man flyger till Suvarnabhumi och inte Don Mueang som borde ligga sämre till vad gäller översvämingsfara, eller vimsar jag till det nu?

    SvaraRadera
  5. Hujedamej, vart skall alla råttor och ormar ta vägen nu då....?

    SvaraRadera
  6. Ja men usch, det hade jag inte tänkt på... till dig kanske?

    SvaraRadera
  7. Hittade Adad genom att söka på vädergud i google. Trodde du hade det i korsords-sammanhang (kanske i kommande?).

    SvaraRadera
  8. Håller med "P-som i paraply", det kommer en skur då och då, "snabbt som tanken".
    Fast är man dålig i magen kan det komma "fortare än man hinner tänka".
    Det var synd Malee, att min "förkylningsdiagnos" var rätt, fast den kom lite fortare än jag "tänkt".
    Pelle-Tänk

    SvaraRadera
  9. Göte, Adad är nog aningen för okänd, jag ska googla sjläv nåt tag :)

    Pelle, jag trodde det var du som var Herr P! Du använder ju alltid skojiga namn. Då finnns det två Herr P i Karon! Kan du skicka lite piller genom cyberrymden är du snäll, jag nyser vidare :(

    SvaraRadera