måndag, oktober 10, 2011

Vad heter jag, egentligen?

Mitt namn i Thailand är lätt: Malee (uttalas Malii). Men mitt svenska namn är inte det enklaste, inte heller det kortaste. Britt-Marie Bergman är inga problem, men mitt andra efternamn Saengkhamchu är så pass ovanligt att jag sällan använder det när jag är i Sverige. Använder jag det får jag alltid bokstavera.

Fick vatten på min namn-krångel-kvarn häromdagen då jag sökte en sak jag själv skrivit på nätet. Hamnade på ett Forum om Grekland(!) där det fanns en tråd om Thailand. En forummedlem tipsade om min bok och denna blogg. En annan svarade: "Har även kollat Britt-Marie nåntings blogg, den ska jag helt klart utforska mera." När jag skrattat klart hade jag glömt vad jag sökte.

Forumskrivaren är inte ensam, när dom recenserade min bok på TV valde dom att glömma mitt andra efternamn. Om man överhuvudtaget vågar sig på att uttala namnet så vill man som svensk gärna uttala det uppdelat: Sa-äng-kam-tju men det uttalas ungefärligen Säängkammtjo - eller nåt - eftersom jag ibland ser Ging le i smyg när jag uttalar mitt eget namn så vet jag väl inte riktigt
själv vad jag heter!!

Det går väldigt bra att kalla mig vid förnamn... Hej från Britt-Marie och skål för slutspurtsveckan. Nu är det packning och fix och trix som gäller. På lördag säger jag hejdå till Sverige ett tag!

21 kommentarer:

  1. Roligt att se bloggerska på bild en gång

    SvaraRadera
  2. Britt-Marie, det är ett vackert namn och dubbel namn skall det vara, jag tycker enkel-namn verkar snålt, sen att man säger Malee i Thailand är ju enkelt och bra.
    Själv heter jag Pehr-Erik med h, märkvädigt skall det vara också, här kallas jag för Pele det är knappt lönt att försöka med Pelle.
    Det var bara salig mor som sa Pehr-Erik.
    När jag var liten var det: Pehr, Pelli, Pelle, Pekko, Perra, Erik, kärt barn har ......
    Pelle Plutt

    SvaraRadera
  3. Anonym, ja det tillhör inte vanligheterna. Det är oftast jag som håller i kameran...

    SvaraRadera
  4. Hej Pelle Plutt, PeHr-Erik var ju tjusigt värre!

    SvaraRadera
  5. När du träffar Ging igen blir det väl Säängkamm(ar)tjo!
    Har funderat på vad det kom sig att du besökte den avlägsna antikparken utanför Chiang Mai. Där finns ju varken restaurang eller hängmatta. Är det kanske så att den är omnämnd i din guidebok!?

    SvaraRadera
  6. Du gav mig ett tips för en kamrats räkning för ett tag sedan var man kunde träna thai-boxning på Phuket. Nu är hon där för två månaders hårdkörning! Se hennes blogg: http://marinavsbootcamp.bloggo.nu/

    SvaraRadera
  7. Göte, det var i samband med boken ja - men det kom inte med. Man har bara ett visst antal tecken att rör sig med. Och vi brukar skoja om mitt namn... det kan ju lätt bli "sängkammartjosan" :D

    Lotta, kul - ska kolla!

    SvaraRadera
  8. Vad glad du inte har ett (R) i ditt efternamn. Jag heter Raemklang i efternamn, vilket bör uttalas Rämklang, men de flesta Thai uttalar det Lämkang. När jag frågade varför de inte uttalar r:et, eller för den del l:et ,så svarade en person, kikiee, dvs, de är för lata! Antar att vi gör liknande med en del av de svenska efternamnen, typ, Lundström blir Lunnström etc.

    SvaraRadera
  9. Klang & Jubel, det är ju festligt att ha i namnet! Du har väl problem med förnamnet också kan jag tänka :D

    Vi är nog alla uttalnings-lata i olika mån. Men är det verkligen lathet som gör R till L? Tror mer på dialektala skillnader. Bankokianen Ging uttalar oftast R som R, Phuketbon "broder" A uttalar alltid R som L.

    SvaraRadera
  10. Ha en trevlig resa tillbaka och hälsa Khun Ling.....

    SvaraRadera
  11. Khun Ging menar jag förstås!

    SvaraRadera
  12. Haha, ska hälsa söt-apan (Ling betyder apa så ni vet). Vi ses i vinter, tror jag tralalala! Ha det så bra, kram!

    SvaraRadera
  13. Efter alla kommentarer på namn, påminns jag om, han som tröttnade på att bli kallad för "Julle"
    han hette "Johnsson", han bytte till "Albjörk"
    sen kallades han: "Blandven"
    Pelle-Jokes

    SvaraRadera
  14. Kalla Dig den girige - lätt att uttala och en riktigt bra beskrivning på ett fenomen, och en person!
    Självupptagen blir för långt och svårt att översätta till Thai..

    Pappa

    SvaraRadera
  15. Det finns många bloggar som jag inte gillar. Jag läser dom inte då jag inte tycker det är kul att bli irriterad. Du kanske ska göra som jag? Då slipper du läsa om denna hemska kvinna och jag slipper få ont i hjärtat då jag tycker synd om människor som så bittra att dom måste attackera andra.

    Jag hoppas du får ett fantastiskt och kärleksfullt liv Pappa! De som är lyckliga får en välvillig inställning til sina medmänniskor och gläds åt och med andra. Lycka till!

    Psst 1, Självupptagen är inte alls svåröversatt till thailändska.

    Psst 2, om du kommenterar anonymt utan mejladress kommer dina kommentarer inte synas i framtiden.

    SvaraRadera
  16. Pelle, "blandven" var kul :D

    SvaraRadera
  17. Alla dina namn är fina fast de är många och långa. Mitt "ickesvenska" efternamn är kort men ovanligt och vid ett tillfälle presenterade jag mig som brukligt med både för- och efternamn. Damen i luren sa att hon tyckte jag pratade alldeles utmärkt svenska och jag tackade för det och svarade att det kunde bero på att jag var svensk. Det blev alldeles tyst i luren tills hon tänkte till då jag även hade nämnt mitt förnamn Annika. Lite kul, ha, ha! Så även korta men ovanliga namn kan förbrylla på ett eller annat sätt...

    SvaraRadera
  18. Tur du kan prata ditt eget språk, haha!

    SvaraRadera
  19. Pappa Anonym - du har även kommenterat på min blogg och verkar ha svårt att fatta galoppen. Din ip- adress är nu verifierad!
    Ditt självsäkra otrevliga sätt att kommentera är avslöjande och din ståplats i Nybroviken är nära. Har lust att skriva något annat men du får läsa mellan raderna......

    SvaraRadera
  20. Hoppla hoppla... Susanna, jag förstår att "pappa" är den du var så upprörd över. Sluta med det.

    Slösa inte energi på negativa känslor, använd god energi till goda saker istället. Som kärlek, vi älskar kärlek och kärleksfulla människor! Speciellt vill vi nu att kärlek ska cementeras i äktenskapliga band och dessutom förevigas, eller hur?! Känner mig som DiLeva när jag skriver dylika saker, haha!

    Kam Susanna, ses när vi ses!

    SvaraRadera
  21. Och naturligtvis ska det stå KRAM inte KAM, även om du har lite vilt hår :D

    SvaraRadera