tisdag, februari 08, 2011

Tiden står stilla och rusar iväg!

Hemma hos oss står tiden helt stilla. Ging har fått en svensk almanacka med bilder på valpar i. Ging gillar mest labradoren retrivern Ygro och eftersom han är december 2010s valp så har vi december  hela tiden. Men om man bortser från kalendern så rusar dagarna iväg här på Phuket!


Vårt lilla Malee Garden är fantastiskt bra bokat, något som gör att vi har mycket mer att göra och jag har därmed betydligt mindre tid att blogga. Vi hinner i alla fall njuta av solnedgångar på Promthep och goda middagar. Tok vore det ju annars!


 Vädret på Phuket är som det ska, vi har inte sett ett moln på veckor! Värmen stiger dag för dag, och nu börjar även bad-ovilliga bloggerskan att bli badsugen. Då är det varmt må ni tro! Hett är det även politiskt sett. Alla klagar på alla, många demonstrerar mot de mesta. Alla kulörer klagar på regeringen och högre och högre röster kräver premiärminister Abhisits avgång, dock av olika orsaker beroende på vilket politisk läger man tillhör. Kupprykten cirkulerar i alla läger och militären avvisar dessa rykten gång på gång. Om dom inte avvisat kupprykten förr innan dom genomför militärkupp kanske någon skulle tro dom, nu tar ingen militärens på dementier för sanning utan spekulerar vidare.

Tyvärr har det även blossat upp allvarliga eldstrider i det omstridda gränsområdet mellan Kambodja och Thailand med flera dödsfall som följd. Gränsstationer och nationalparker har stängts och civilbefolkning evakuerats. Då min tid är försvinnande liten för tillfället rekommenderar jag er att följa utvecklingen i Bangkok Post eller The Nation. Bilden visar ett privathem i spillror i Si Saket efter att ha träffats av kambodjanskt artilleri. 

19 kommentarer:

  1. Tänk att jag snart är hos er! Nästan ofattbart.....
    Gränsstriderna uppmärksammas faktiskt i svensk media - i skuggan av Egypten visserligen.......
    Ska du hänga med till Hemliga Stranden då kanske?

    SvaraRadera
  2. Tur ni var till Egypten när ni var... Trevlig resa och ses snart!

    SvaraRadera
  3. Oh, vad jag längtar efter en middag på Promthep! Tack och lov har vi bara urtråkiga bildlösa kalendrar så vi låter tiden schvischa (schtavning?) iväg och vips så sitter vi där igen... Samtliga "kulörer" skulle följa ditt exempel och svalka av sig med ett dopp. Suck... tänk om det ändå vore så enkelt... å andra sidan, inte vill vi ha dom till "vår strand"?! ;-)

    SvaraRadera
  4. Så förfärligt trist med detta gränsbråk eller vad man nu skall kalla det.
    Grattis till er i alla fall för ert fullspäckade Malee Garden. Måste vara kul att ryktet spridit sig för ni har väl inte annonserat eller så?? Hur som, hoppas att det håller i sig!

    SvaraRadera
  5. Hannele, demonstranter på hemliga stranden vill vi inte ha!

    Lotta, Malee Garden sprids genom vänrekommendationer, bloggen & på FaceBook. Det allra bästa är att vi har fantastisk hög återvändarprocent!

    SvaraRadera
  6. Funderar ibland på sångerskor och sångare man hör i Thai TV. Påfallande ofta låter det som om de inte kan eller inte vill sjunga. Ging är ju superproffsig och du är ju jätteklok så jag måste fråga: Hör jag rätt? Eller är det fråga om nån lokal sångstil? Har frugan rätt så är hela bunten film- eller såpastjärnor så då kanske fansen vill höra hur det låter. Men då borde det väl räcka med en gång eller så.... Hälsningar från ABBA-fan.

    SvaraRadera
  7. Du har så rätt, tiden rusar iväg, skall höra om det finns "bromsolja" för klockor?
    Tipsar om det om jag lyckas.
    Vi skall också hinna till Promthep i morgon och kolla på solnedgången.
    Skall man kolla på Facebook nu för info?
    Måste man kamma sig då? När man visar sig på booken, det är jag alldeles för blyg för.
    Jag tycker som Ging det skall bara vara december, helst skall det vara söndagar varje dag och en stor helg mitt i veckan.

    SvaraRadera
  8. Hej. Vilken härlig blogg du har, och bo i thailand verkar ju vara helt fantastiskt. själv ska jag dit snart i mars och kommer definitivt följa tipset om solnedgångar på Promthep :) Har du några fler tips om saker att göra och resor thailand???

    soliga hälsningar :)

    Melissa

    SvaraRadera
  9. Tiden på Malee Garden rusar iväg. Fastän vi har lämnat almanackor och kalendrar hemma. Soluppgångar från lilla fönstret i lägenheten och solnedgångar t.ex. från Promthep är fantastiska liksom allt annat här i området. (Värdparet, städerskan, nya "grannar", hemlig strand, kända stränder osv.) Det är SEMESTER att vara här.

    SvaraRadera
  10. Som tur är så rinner tiden iväg fort nog här med, fast det tycker jag är bra för då är det inte så långt till april, då jag skall få finfrämmande. Ha det bra i badet,kram!

    SvaraRadera
  11. Om 52 dagar får jag också njuta av värmen och Thailand, det ska bli underbart,

    Gulligt det där med valpkalendern *L*

    SvaraRadera
  12. Vad rolig han är Ging med kalendern och favoritbilden! Kul att det går så bra för er. Synd att vi bara stannar i 2 nätter på Phuket denna gång i mars, nu blev det hotell på Khata i stället för vår del. Vi kanske får lite tid över att åtminstone kolla in ert mysiga ställe "in live".

    SvaraRadera
  13. Anonym: Dom låter ofta illa, det tycker jag (och Ging) också. Förklaring har vi ingen... det ska inte låta illa...

    Pelle Blyger; det går bra att vara okammad på FB :D

    Melissa, låna min bok på biblioteket, info till högersidan. Ha en jättebra semester i vårt heta land!

    Brita, ni har väl inte lämnat kaledrar hemma - ni har ju tagit hit dom och gett oss! Vilket vi tackar för.

    Åsa, ska bli KUL!

    Swethai; både valparna o Ging är ju söta ;-)

    Annika, ni får komma längre en annan gång. Ses vi så ses vi. Har ju iaf lyckats träffa på Christer nu!

    SvaraRadera
  14. Att du träffat Christer var ju på tiden, ha, ha. Vi ska i vart fall träffa dem och vi får väl se då om du är ute och flänger eller hemma om vi kikar förbi.

    SvaraRadera
  15. Annka, "kika förbi" funkar inte alls med mig, jobbar alldeles för mycket... Skicka meddelande på facebook eller mejla i förväg i så fall. Tack!

    SvaraRadera
  16. Någon gång i livet kanske ni trots allt får ta en tripp till Sverige så Ging får se vår vinter och kanske angla på isen, hur går det förresten med A:s resa till vintern? Vi har snart fått in golv på övervåningen, säng skall ställas upp fortast möjligt. Kanske vi kan få hjälp att inviga den till våren =) Kram

    SvaraRadera
  17. Det var inte så jag menade, att kika förbi för mig är att tex kolla på håll,kul att se miljön runt omkring ert ställe bara. Är du inte hemma så är du inte. Förstår att du inte har tid med plötsligt uppdykande människor som skulle kräva någon form av uppmärksamhet. Du behöver inte oroa dig för det, om du nu gör det förstås.

    SvaraRadera
  18. Åsa, vaddå As resa? Och ja - klart Ging måste få angla... nån gång... Kram

    Annika, jag oroar mig inte alls :D Men varje högsäsong ringer faktiskt rätt många och säger "nu är vi här". Och då är dom här - på plats - och tycker att jag ska släppa allt för att gå och fika eller få besök.

    Det funkar inte så när man jobbar. Vilket alla egentligen vet, men man har svårt att fatta att någon jobbar när man själv är på semester. Om jag bodde i Sverige och jobbade på en bank skulle folk inte ringa kl 14 och säga: "Nu är jag här, nu kan vi äntligen umgås lite" ;-)

    Dom allra flesta förstår när jag påpekar att jag jobbar, men jag har även råkat ut för att folk faktiskt blir sura och tycker att: "Jamen en liten stund kan du väl ta paus." ... Lite vojne vojne-varning på sån egoism enligt mig...

    SvaraRadera
  19. Självklart att vi fattar det. Skulle inte själv gilla, oavsett om jag jobbar eller ej, om någon stod utanför vårt hus och krävde 100 % uppmärksamhet för att man plötsligt bara stod där. Vi kommer förmodligen, som sagt, om det finns tid över, bara kolla läget på er resort "utanför" och vi vill verkligen inte tränga oss på. Denna gång blir det en snabbvisit på Phuket, framför allt för att vi ska träffa våra kompisar och kolla runt lite via MC. Trevlig helg!

    SvaraRadera