söndag, januari 09, 2011

Det största röda havet sedan i våras

Polisens talesman "Po. Maj. Gen. Dr. Prawut" (han skriver så) konfirmerar att det är många röda demonstranter vid Rachaprasong ikväll. Kl 19 uppskattade polisen att det var 30 000 personer i området. Många tror att det är fler, svårt att uppskatta antal när man är mitt i smeten. Det är i alla fall den största demonstrationen sedan i våras - det är alla ense om.Det går lugnt till, det har varit minneshögtid för de som omkom i våras, sedan har det varit prat, dans och allmän demonstrant-gamman a’la Thailand. Jatupon som inte får tala officiellt efter domstolsbeslut ville först tala, sedan inte. Nu står han där ändå och talar i alla fall och lovar tala ännu mer senare. Thaksin ska ringa in från ett flygplan strax. Undrar om han är upprörd över Demokraternas nya program som, om Thaksins gäng genomfört reformerna, skulle kallats populistiskt och kritiserats hårt... Säger han nåt intressant lägger jag in det i detta inlägg lite senare.

Det är meningen att demonstrationen ska avslutas vid halv nio-tiden men just i detta nu (19.40) rullar lastbilar in med generatorer och strålkastare håller på att monteras. Mycket jobb för en timme, hmmm.

Har lånat bilden från seacorro som tog bilden för ca en timme sedan.
Själv spelar jag bingo och tittar till utvecklingen lite då och då ;-)
Thaksin tillägg, han sa’: Detta år blir ett bra år för alla thai. Vi ska ha rättvisa osv. Ingen sensationellt. Det intressanta är demonstranternas hejdundrande hojtande, som på en rockkonsert. Richard Barrows som är på plats twittrade: Pratar Thaksin? Jag hör inget, alla skriker!



4 kommentarer:

  1. Inte än tror jag... men säkerligen senare. Hur mycket senare är frågan, nu har vi ju både gula och röda på krigsstigen.

    SvaraRadera
  2. Jo....

    Förresten: Kolla din mail...

    SvaraRadera
  3. Jag har ingen mejl från dig?!

    SvaraRadera