söndag, november 14, 2010

Rör - inte min kompis!

Idag borde jag haft knappen "Rör inte min kompis". Betona meningen på annat sätt och det betyder mer än solidaritetes-uppmaningen vi gick runt med förr. Rör har verkligen inte varit min kompis idag! Det finns en kran utanför badrummet, röret gick sönder vid 9-tiden i morse. Visste inte vi har så starkt vattentryck i detta hus... Tyvärr hann jag inte ta någon bild på inomhus-vattenfallet då jag prioriterade att stänga av el och rädda saker som fanns på golvet.

Väckte stackars Ging medan vattnet forsade in i sovrummet, sen sprang jag till grannen och hojtade "vatten i hela huset". Vi har inte en egen pump här så behövde hjälp för att stänga av huvudpumpen. Sen skyfflade
jag och Ging ut vatten och torkade golv - och torkade golv. Det var en annorlunda söndags förmiddag.

På bilden ser du dottern i grannhuset, en mycket bestämd tös som ser till att besökande barn bland annat drar runt henne i kärra. På bilden läxar hon upp cementringarna(!) eftersom hon snubblade på dom
. Hon är inte bara kavat - hon är även väldigt söt och leker gärna med med hundarna i närheten. Idag försökte hon bjuda Jack på pappbitar. Han äter det mesta, men inte ens han ville ha papp!


Efter att i sju år varit inspärrad i sitt eget hem är
Aung San Suu Kyi ute i verkligheten. Ute i världen och inne i Burma jublar man - Aung San Suu Kyi är inte bara en demokratikämpe, hon har stort symbolvärde i hela världen. Om frisläppnadet är en signal att militären lättar på trycket eller inte låter jag vara osagt. Jag litar inte riktigt på Burmas styre.

9 kommentarer:

  1. Oh, herregud! Du sympatiserar med alla andra översvämningsdrabbade eller är det inne med vatten inomhus. Stackars er, hoppas att det mesta gick att rädda/Kram

    SvaraRadera
  2. Oj, en blöt söndagmorgon låter inte alls lika kul som en blöt lördagskväll... Vilken tur att ni var hemma!! Annars hade väl hela huset blivit förstört och Phuket torrlagt. ;-)

    SvaraRadera
  3. Oj - trots allt jobb ni åkte dit på måste det ha känts väldigt skönt att ni faktiskt hyr - inte äger!

    SvaraRadera
  4. Fyndig rubrik !
    Du är dig lik.

    SvaraRadera
  5. Aj,aj,aj, även om det inte är ert hus så förstår jag att det innebär besvär. Hoppas det löser sig till det bästa. Peter säger att han gärna kommer och hjälper till =). Kram

    SvaraRadera
  6. Väldigt fyndigt sagt, "rör-inte min kompis" även om det tog en stund innan jag fattade.
    "Låg tryck" ute och "högtryck" inne, ingenting är som det skall.

    SvaraRadera
  7. Susanna, ja här är vi solidariska ;-)

    Hannele, hade varit roligare med en blöt lördagsnatt...

    Maria-Anne - absolut!

    Göte, är ju korsordskonstruktör ;-)

    Åsa, Peter skulle kunna göra ett jättejobb här. Finns många många dåliga rör (och rörläggare)

    Pelle, Vi bor i bakvända världen, men nu är inomhuslågtrycket borta. Hoppas utomhuslågtrycket borta också-

    SvaraRadera
  8. Ha, ha vilket roligt och fyndigt inlägg samt rörande kommentarer! Du har verkligen flyt på alla sätt jobbar för högtryck med din blogg!

    SvaraRadera
  9. Annika, din kommentar var ju ännu fyndigare ;-)

    SvaraRadera