måndag, oktober 18, 2010

Samma himmel överallt

Dessa fyra bilder är tagna inom ett par minuter igår kväll, jag bara vände mig åt olika håll. Imorse klev jag och solen upp samtidigt. Då tänkte jag passa på att smygfotografera munkarna som kommer förbi här varje morgon. Våra grannar är mycket troende, dom har så många Buddhaavbildningar i huset att man kan tro att det är ett tempel. Då dom är goda buddhister så ger dom munkarna mat varje morgon. Men munkarna ville nog inte vara med på bild, kamerabatteriet stendog i samma sekund som dom kom runt hörnet!

Det regnar tydligen hejvilt uppåt i landet, inte hos oss - inte just nu bör man tillägga. Oktober växlar vädret otroligt snabbt, men nu skiner solen därute.

16 kommentarer:

  1. Det är sant - samma himmel överallt! Fast här var den ju väldigt dramatisk och vacker!

    SvaraRadera
  2. Dessa fantastiska molnformationer är verkligen häftiga. Fina bilder, du är duktig fotograf!

    SvaraRadera
  3. Jag gillar alla dessa bulliga moln!

    SvaraRadera
  4. Stopp stopp Britt-Marie, jag hinner inte med att kommentera.
    Och nu blir det "filmtime"
    Jag får ta det senare.

    SvaraRadera
  5. Marie-Anne, din himmel är minst lika vacker! Lite lustigt att vi båda är inne på himla tjusigt tema. För er som inte sett himlen från Marie-Annes perspektiv:
    http://majasresor.blogspot.com/2010/10/ner-och-upp-igen.html

    Monica, tack - ska bli kul att ses igen!

    Annika, kameror av idag gör att man verkar duktigare än man är. I like!

    Katarina, bulligt är alltid fint, i himlen, på kroppen oc äverallt annars.

    Pelle, kände du på dig att jag snart skulle efterlysa dig? ;-) Närå’ jag vet att tiden är kortare när man är här nere i värmen. fast egentligen är tiden både kortare och längre... Vi tar det sen också!

    SvaraRadera
  6. öööh - det ska stå "och överallt annars" i kommentaren til Katarina. Jag skriver för fort ibland...

    SvaraRadera
  7. Några nyheter om översvämningarna kommer att påverka flygtrafiken på Bangkok airport?

    SvaraRadera
  8. Pelle-Pannukakkuja19 oktober 2010 kl. 18:54

    Himmel och pannkaka, visst är det stort att det är samma himmel överallt, nog kan man väl se "Karlavagnen" här också? I en annan riktning bara.
    Och pannkakor får jag, som jag älskar, precis som i Sverige, hustrun har hittat det rätta mjölet.
    Så därför är det "Himmel och Pannkaka" i Thailandet.
    PS jag ligger efter i kommentarer DS

    SvaraRadera
  9. Babel, det borde det inte göra. Det är inte där det är översvämning. Inte nu iaf.

    Pelle, Himmel och pannkaka är det ofta här tycker jag. Jag tycker dessutom att thailändsk pannkaka är himla god - men det är säkert din frus också!

    Du kan se Karlavagnen, men väderstreck har jag dålig koll på.

    SvaraRadera
  10. Vackra bilder! Undrar om du har möjlighet att hjälpa mig me dett recept på thaimat? Har sökt och sökt men kan inte hitta det. Min dotter älskar Gai Met, kyckling med grönsaker och chasewnötter. men när jag lagar recept efter recept så blri det inte alls bra. Tips på något bra recept?
    Hälsn Malin
    cederberg_malin@hotmail.com

    SvaraRadera
  11. Familjen Nilsson, Jag är helt fel person att hjälpa er... jag äter en massa ;-) men lagar inte mat över huvud taget.

    Googla "Gai Pad Met Mamoang" det är så rätten heter. Hittar du inget bra recept, lägg in en fråga på något av thaiforumen, du hittar länkar på höger sida här på bloggen.

    SvaraRadera
  12. Hört nåt mer om översvämningarna och vart dom är? Står dåligt på nyheterna här..

    SvaraRadera
  13. inte mycket att tacka för Fam Nilsson ;-)

    Missister, i centrala och nordöstra delarna är det katastrofläge på sina håll. Inte i norr som dom tydligen sagt på svensk TV. Ex på orter som drabbats hårt: Khorat, Lop Buri, Ayutthaya osv. Norra delarna av Bangkok runt floden ligger i riskzonen då det är extremt mycket vatten i rörelse.

    SvaraRadera
  14. Missister, kolla nästa inlägg.

    SvaraRadera